Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lekfull konsthändelse på Kameleont: "Inga enkla svar"

Den okända ADa-gruppens verk från 1920-talet hittades i ett skyddsrum efter andra världskriget. Det är narrativet kring den utställning i dadaistisk anda som konstnärerna Stefan Teleman och Thomas Edetun presenterar på Galleri Kameleont till Kulturnatten.

Konstnärerna Stefan Teleman och Thomas Edetun, som försöker hålla sig allvarliga, hävdar att de bara är tekniker som förmedlar utställningen med (den påhittade) ADa-gruppens verk. Vernissage är det på Skådebanan/Galleri Kameleont på lördag.

Konstnärerna Stefan Teleman och Thomas Edetun, som försöker hålla sig allvarliga, hävdar att de bara är tekniker som förmedlar utställningen med (den påhittade) ADa-gruppens verk. Vernissage är det på Skådebanan/Galleri Kameleont på lördag.

Foto: Susanna Beskow Norgren

Norrköping2022-09-23 08:00

När Folkbladet besöker galleriet i Norrköping inför vernissagen är Stefan Teleman och Thomas Edetun i full gång med att hänga utställningen och märka upp lokalen med Dymotejp, små kryptiska meddelanden, som "Ditåt framåt" och "Oklart vad det är".

undefined
Dymotejp-meddelanden med kryptiska budskap.

Trots försök att få dem att gå ur karaktär vidhåller de, även om de allvarliga minerna spricker upp i leenden, att de bara är tekniker som möjliggör för Norrköpingsborna att ta del av en unik kulturhändelse, där ADa-gruppens verk lånats från ett museum i Essen, en samling som en doktor Renate Kohle var den första att ta hand om, efter att verken hittats i ett skyddsrum i Tyskland.

– Vi har inga namn på konstnärerna och vi har inte så mycket titlar, då det finns ju en del luckor, säger Thomas Edetun.

undefined
Mycket jobb har lagts ned på att bygga upp historien om ADa-gruppen. Här en informationsvägg med fotografier och texter.

Han visar på en informationsvägg, där fotografier uppges visa personerna som arbetat med ADa-gruppens verk och en verkhöjdsmätare som förstås gett maximalt utslag för konstverken. 

I utställningen påstås originalritningen till "Spiral åtbörd" komma från Ryssland. Här finns också en blinkning till en av dadaismens pionjärer Duchamp och hans ready-made "Fontän".

undefined
Thomas Edetun med en blinkning till Duchamps ready-made "Fontän", en pissoar i miniformat.

Dadaismen, med anarkistiska drag, uppstod 1916 som en reaktion mot det borgerliga samhällets konservativa värderingar, mot nationalismen och det pågående världskriget. Man använde sig av humor och ironi för att kritisera och ifrågasätta sin tid.

I en påkostad katalog presenteras de påhittade ADaisterna som en bortglömd del av konsthistorien. 

undefined
Stefan Teleman med den påkostade katalogen. Sahar Burhan är gallerist på Skådebanan/Kameleont.

– Om du läser manifestet i katalogen så märker du att den här gruppen var väldigt obstinat, så egentligen ställde de inte upp på dadaismen heller. ADa, det har jag gissat betyder anti-dada. Samtidigt är de ju också för allting, för dada också. Det är väldigt komplicerat att ge några enkla svar här, säger Stefan Teleman.

– Det finns vissa textfragment som man som besökare kan läsa, och förhoppningsvis kan de ge en ledtråd – eller inte. Grejen är väl ändå att man som besökare ska få se något lekfullt, säger Thomas Edetun.

undefined
ADa danskompani.

Utställningen öppnar på lördag, under Kulturnatten.

Thomas Edetun, konstnär från Linköping, tidigare intendent på Norrköpings konstmuseum, och Stefan Teleman, konstnär från Norrköping, har tidigare samarbetet i utställningen "Anonyma akvarellister", Aa, förra året.

Karta: Galleri Kameleont
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!