Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Legendarisk F 13-pilot omkom vid flyghaveri

I lördags omkom den legendariske flygaren Bertil Gerhardt, 68, vid en flygolycka i Norge. Han havererade vid landningen med en Spitfire. Gerhardt tjänstgjorde bl a som jaktförare på F 13 i Norrköping fram till 1973.

Bertil Gerhardt i flygoverall pratar med en gammal kollega, vid en uppvisning i Nyköping i fjol. Han står vid stjärtfenan på den Spitfire som han havererade med i Norge i lördags.Foto: Hans Johnsson

Bertil Gerhardt i flygoverall pratar med en gammal kollega, vid en uppvisning i Nyköping i fjol. Han står vid stjärtfenan på den Spitfire som han havererade med i Norge i lördags.Foto: Hans Johnsson

Foto: Hasse Johnsson

NORRKÖPING2010-08-24 03:00
- Nog kommer jag ihåg "Pontus Pilot", som vi kallade honom, säger Carsten Aronsson, också före detta pilot på F 13. - Och det jag minns mest var att han kunde flyga allt, som gick att få upp i luften redan på den tiden. I dag är Carsten Aronsson ordförande i F 13:s kamratförening och givetvis bestört av beskedet att det var Bertil Gerhardt som omkom vid olyckan i Norge i lördags.- Jag minns att Bertil Gerhardt kom som fänrik till F 13 och Bråvalla, när jag var där.Flög allt
- Och ganska snabbt märkte vi andra, att han kunde flyga allting redan då. Nu för tiden flög han bland annat J 28 Vampire, Mustag, Saab Safir, J 29 Tunnan och så den Spitfire, som han nu havererade med.- Jag minns från F 13-tiden att vi piloter även hade civila flygcert och genomförde periodisk flygträning med tvåmotoriga flygplan. Han var instruktör och kontrollant även där, så Bertil Gerhardt var säkerligen den mesta piloten vi haft i det här landet.- Redan under F 13-tiden, minns jag att han kunde sitta och flyga Draken en tre, fyra pass under en dag. Sen kanske han följde upp med ett pass SK 16 och på natten kunde han ta något civilt plan och flyga en vända med. Så det var mycket flyg för honom redan då och ibland tyckte jag han flög jämt och ständigt.30 000 timmar
Något som även understryks av det faktum att Bertil Gerhardts totalt flygtid idag uppgick till 30  000 timmar, fördelat på ett 60-tal olika flygplanstyper. Han flög numera en hel del för Biltema och de ägde även den Spitfire som han havererade med i lördags.Men flyguppvisningar, som i Norge i lördags, innebär väl ofta en ökad olycksrisk för flygförarna?- Nej, det kan man inte säga i Bertils fall, för han gjorde inte några extrema uppvisningsövningar, utan tvärtom var han en mycket förståndig människa och försiktig pilot. Så jag blev både bestört och överraskad över att det var just han som råkade ut för det här tragiska haveriet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om