Fram till 1994 kunde eleverna välja att gå humanistisk linje på De Geergymnasiet. Sedan följde ett avbrott fram till 2011 då det humanistiska programmet infördes. I år tar således den första årskullen humanister på närmare 20 år studenten på De Geergymnasiet.
Numera får eleverna i årskurs tre åka till Rom under vårterminen berättar Sylve Johansson, samordnare för det humanistiska programmet på De Geergymnasiet.
– Det finns så mycket med anknytning till språk, litteratur, historia och skrivande samlat där. Under fyra dagar är eleverna där och på den tiden hinner de med en hel del.
Sylve Johansson berättar att de har två sådana här dagar om året - lilla och stora Hum-dagen - när de samlar alla tre klasserna.
– Förra gången hade vi en dag ihop med eleverna på livsmedelsprogrammet och gjorde julgodis.
Men nu var det alltså dags för invigning av det nya ljusrum som tidigare varit en utegård och prisutdelning i tre olika skrivartävlingar.
Till utsmyckning av det nya rummet hade tre elevers favorittitlar i virtuellt framtagna bokhyllor tagits fram. Dessutom hade eleven Viktoria Berg på eget initiativ målat en tavla som ska hänga i det humanistiska ljusrummet.
– Jag gjorde den för att jag gillar att måla.
– Låt täckelsen falla, sa Sylve Johansson när tavlan högtidligt avtäcktes.
Därefter presenterades vinnarna i de olika skrivartävlingarna. Julia Larsson tog hem första priset i tävlingen ”Första kapitlet i romanen om Rom”, Evelina Escobar tilldelades första pris för sin novell på temat ”Rom - en dystopi” och Ellen Andersson vann i klassen sapfisk vers.
Innan Sylve Johansson läser upp motiveringarna för de tre pristagarna i sapfisk vers berättar han om om den kvinnliga poeten Sapfo som levde omkring 400 år före Kristus och redogör för hur versmåttet är uppbyggt, vilket ser ut så här: Tre rader med tio till tolv stavelser följs av en mer avhuggen fjärderad som ofta består av fem stavelser.
Efter prisutdelningen berättar han att eleverna väljer antingen språkinriktning eller kulturinriktning i årskurs två, att alla läser latin och att de allihop skriver om Rom inför resan i årskurs tre.
– Det är jättekul om de får uppmärksamhet. De gör inte så mycket väsen av sig. De sitter mest på sin kammare och skriver romaner.