Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Låt fartsyndarna betala kamerorna"

STOCKHOLM (TT/Folkbladet)
Ta ut 400 kronor extra i böter av fartsyndarna och köp fler övervakningskameror för pengarna, föreslår Vägverkets chef Ingemar Skogö och landshövdingen i Östergötland och före detta rikspolischefen Björn Eriksson.
- Vi tycker inte att det är mer än rätt att de som bryter mot lagen ska betala kostnaderna för övervakningen, säger Björn Eriksson till Folkbladet.

Norrköping2002-06-20 00:00
Kameraövervakning är mycket effektiv, skriver de två på Dagens Nyheters debattsida. Preliminära resultat visar på en minskning med 6-8 km/tim, vilket minskar dödsfall och skador med upp till 25 procent.
- Om man inför en sådan här avgift så skulle det inte heller tära på polisens resurser. Då har man råd att satsa på nya tekniska lösningar. Jag tycker att det är förvånade att ingen har presenterat det här förslaget tidigare, säger Björn Eriksson.
Att låta kostnaderna för den ökade övervakningen betalas uteslutande av dem som väljer att bryta mot trafikreglerna är, enligt skribenterna, en modell som framgångsrikt prövats i England.
- Jag skulle egentligen vilja hämta insperation även från Usa. Deras trafikpolis är skild från den vanliga polisstyrkan och det tror jag skulle fungera bra här också. Det skulle innebära att de som är trafikspoliser kan koncentrera sig på just trafikövervakning, fortsätter Björn Eriksson.
Förslaget är, enligt Skogö och Eriksson, ett sätt att vända utvecklingen som i dag går mot allt fler dödsolyckor i trafiken.
- Trafikövervakningen har tyvärr kommit något i skymundan de senaste åren och den trenden måste vändas, säger Eriksson.
Orsakerna till detta är flera, bland annat stora brister i övervakningen. Det finns alldeles för få trafikpoliser, samordningen är usel och resurserna blir allt sämre, skriver de.
- Antalet trafikpoliser har nästan halverats sedan min tid som rikspolischef. Från 1.300 till 700, det tycker jag är alldeles för lite.
Däremot är landshövdningen stolt över hur trafikpolisen sköter sig i hans eget län.
- Östgötapolisen är väldigt duktiga i det här avseendet. De förtjänar verkligen det rykte de har om att vara duktiga på trafiköverkning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!