Videon är inte längre tillgänglig
Det är långt ifrån första gången det händer. På tisdagsmorgonen körde återigen en lastbil in i viadukten på riksvägen i Haga. Polis, räddningstjänst och ambulans ryckte ut till olyckan och trafiken leddes om förbi olycksplatsen via rondellen ovanför riksvägen. Chauffören tog sig ur fordonet på egen hand och ingen skadades vid olyckan.
Efter cirka två timmar, vid 11.45, var bärgningsarbetet avslutat och trafiken flöt på som vanligt igen.
Efter olyckan kom information om att varningsljusen som ska varna höga fordon från att köra in under bron inte fungerade. Efter polisens kontroll visade det sig att så också var fallet. Men när vi kontaktar Norrköpings kommun står det klart att varningsljusen gick sönder på grund av olyckan, de var alltså inte ur funktion innan lastbilen körde in i bron.
– De slutade fungera på grund av påkörningen. Vi har entreprenörer där och förhoppningsvis kommer det börja fungera under dagen, säger Gustav Flodén, enhetschef på tekniska kontorets avdelning för spår och el.
– Det ligger kabelstråk där och lamporna är seriekopplade så är det en lastbil som är tillräckligt hög och brakar in där så slår den sönder ljusen.
Det har varit många liknande olyckor vid den här viadukten och därför har kommunen satsat mycket på varningssystemet.
Innan avfarten finns den första givaren som varnar höga fordon för att fortsätta ner mot viadukten, så att de ska hinna kör av vägen.
– Skulle de mot förmodan passera utan att svänga upp till höger har vi en nivå två där det är ökad belysning med blixtljus så de ska ha en rimlig chans att bromsa in innan de kör in i bron, säger Gustav Flodén.
Och det där borde man verkligen märka av?– O ja, om man inte är upptagen med något annat. Nu vet jag inte omständigheterna i det här fallet, men man märker det.
Förstärkningen med blixtljus sattes upp för bara några månader sedan efter alla problem vid bron.