Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Larm i taxibilarna

NORRKÖPING
- Vi ska ha larm i alla våra bilar från halvårsskiftet.
Det säger Niclas Aronsson, ägare till det som tidigare hette Vikbolands Taxi och som i dagarna bytt namn till Taxi 160 000, efter de senaste veckornas incidenter mot olika taxiförare i Norrköping.

Niclas Aronsson, ägare till före detta Vikbolands Taxi - numera Taxi 160 000, ska införa ordentliga larm i alla bilar från och med halvårsskiftet. Men han hoppas att de övriga taxibolagen också gör det. Samarbete ger större möjlighet att förhindra brott, menar han.
FOTO: JANNE FORSBY

Niclas Aronsson, ägare till före detta Vikbolands Taxi - numera Taxi 160 000, ska införa ordentliga larm i alla bilar från och med halvårsskiftet. Men han hoppas att de övriga taxibolagen också gör det. Samarbete ger större möjlighet att förhindra brott, menar han. FOTO: JANNE FORSBY

Foto:

Norrköping2003-04-29 00:00
Under helgen som gick rånades en taxiförare på sin plånbok i centrala stan. För några dagar sedan blev en taxiförare rånad på sin bil utanför Norrköping. Och i början av april blev en annan förare hotad och bestulen på pengar.
- Statistiken visar tyvärr att antalet anmälningar om rån mot taxiförare gick upp under förra året jämfört med 2001, säger Gustaf Holgersson, informationschef vid Svenska Taxiförbundet, en branschorganisation för alla taxibolag i Sverige.

<b>Ett samhällsproblem</b>
Men det finns saker som taxibolagen kan göra för att minimera riskerna för förarna, menar Svenska Taxiförbundet. Att nästan enbart acceptera betalning med kreditkort och kuponger rekommenderas. Överfallslarm och direktlarm är en annan viktig sak. Ett larmsystem som fungerar tillförlitligt saknas i många taxibilar i Norrköping i dag.
- Vi har diskuterat med de andra taxibolagen om att göra något tillsammans. Insatsmöjligheterna skulle vara så mycket större om vi samarbetade. Men samtalet har gått trögt och nu är jag otålig. Som arbetsgivare får jag dåligt samvete av att det inte redan är genomfört, säger Niclas Aronsson.
- Men vi ska ha larm i våra bilar vid halvårsskiftet. Förhoppningsvis får vi med oss de andra också, säger han.
GPS-system ger också förarna en viss säkerhet, då bilen snabbt kan spåras om något händer.
Omkring 100 miljoner taxiresor om året sker i Sverige under ett år. Antalet rån på ett år är cirka 130 stycken. Siffran är alltså väldigt låg, även om mörkertalet när det gäller hot och våld mot förare troligen är stort.
- Varje rån är ett för mycket. Och alla överfall är egentligen så onödiga, eftersom det knappt finns några kontanter i bilarna i dag, säger Gustaf Holgersson.


<span class=rub>"Klimatet har blivit tuffare"</span>

<span class=ing>NORRKÖPING
- Det har blivit ett tuffare klimat de senaste tio åren. Fler vapen och mer droger föder mer våld, säger Mats Andersson, skyddsombud vid Taxi 160 000.</span>

Det är Mats Andersson som ligger bakom införandet av larm i samtliga av bolagets taxibilar.
- Det handlar om ett GSM-larm med GPS-positionering, säger han.
Detta innebär att om en bil larmar kan ledningscentralen se exakt var bilen befinner sig, genom GPS-systemet. Det är också tänkt att ledningscentralen ska serva samtliga taxibolag i Norrköping - om nu de andra vill vara med.
- Jag tog initiativ till ett fackligt möte med samtliga bolag i november. Frågan om larm kom då upp. Sedan har vi fortsatt de diskussionerna men det har tagit väldigt lång tid, säger Mats Andersson.
- Det är bara vår ägare, Niklas Aronsson, som hittills har lovat att införa larm.
Mats Andersson säger att det har pratats mycket bland taxiförararna om de senaste händelserna i Norrköping. Och även om att det har blivit ett allt tuffare klimat för förarna, särskilt nattetid. Många är rädda när de kör, andra vill inte jobba natt. Om larm införs kan det kanske bli lättare att få fler att jobba nattetid.
- Att sitta ensam i en bil mitt i natten med fyra drogpåverkade personer som bär vapen är inte särskilt lustigt.
Övervakningskameror är något som också rekommenderas av Svenska Taxiförbundet. Men det är ett larm som förarna först och främst vill ha.
- En kamera kan kanske identifiera någon efter en händelse. Men den kan inte förhindra ett pågående brott, säger Mats Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!