- Tekniken har ingen plats i skolan och det finns inget material att arbeta med, säger hon.
Idag avslutas rikskonferensen ?Tekniken i skolan? i Norrköping. Under två dagar har 500 lärare, som undervisar i teknik i förskola, grundskola och särskola, träffats för att få inspiration och kompetenspåfyllnad.
Saknar utbildningThomas Ginner från CETIS, Centrum för tekniken i skolan vid Linköpings universitet, berättar att merparten av landets skolor sköter sin teknikutbildning väldigt illa.
- Skolledare vet för lite om ämnet eller är inte engagerade alls. Många tror till exempel att teknik är tillämpad naturvetenskap eller del av fysiken. Andra likställer teknik med det arbete som utförs vid en mekanisk verkstad, konstaterar Thomas Ginner.
Han berättar att 60 procent av de lärare som idag undervisar i ämnet inom grundskolan saknar utbildning i teknik.
Få idéerEn av dem är Anna Lindström. Hon undervisar i teknik på Mosstorpsskolan i Skärblacka. Hon är NO-lärare men har ingen utbildning i ämnet.
Läs hela artikeln i dagens tidning