Men att det är en tandlös lag håller inte Lars-Jonney Jonsson, trafikpolischef, med om.
– Nej det tycker jag inte, det handlar mer om att vi inte har hittat tillämpningen, vad som är brottsligt i det hela. Det är en tolkningsfråga.
Lokalt har polisen ingen egen uppföljning på vad den nya lagen innebär. Alla misstänkta fall skickas till åklagarkammaren i Östersund. De domarna ger en viss vägledning i antal fällande domar. I dagsläget rör det sig om 82 personer i Sverige som brutit mot de nya bestämmelserna.
– Det betyder inte att det har skett olyckor för att man har pratat i mobiltelefonen, sms:at eller använt sin gps, säger Lars-Jonney Jonsson.
Det kan räcka med att man kör på ett sätt som påverkar körningen.
– Det kan vara att man tar ut en sväng för mycket, att man bromsar konstigt för att man försöker växla samtidigt som man pratar i mobilen, säger Lars-Jonney Jonsson.
Men det skulle lika gärna kunna vara att man använder läppstift, vänder sig om mot någon i baksätet. För det räcker med att man tar blicken från vägen i två sekunder för att risken för en olycka ska öka dramatiskt.
Nu är det åklagare som beslutar om påföljden - 1500 kronor i böter, men tanken är att det i framtiden ska vara polisen på plats som, precis som vid exempelvis fortkörningsböter, beslutar om ordningsbot.
Accepterar inte föraren boten på plats, är det som med exempelvis fortkörningsböter, vittnesmål som gäller och kan då prövas i rätten.