Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Långtidsparkering i kvarteret Lyckan

Under förra seklets första hälft fanns här Samas cykelaffär och verkstad. En populär cykelhandlare. Sådana här präktiga gavlar fick snabbt reklamtavlor.

Under förra seklets första hälft fanns här Samas cykelaffär och verkstad. En populär cykelhandlare. Sådana här präktiga gavlar fick snabbt reklamtavlor.

Foto:

Norrköping2010-03-20 03:00
Det hände för 40-50 år sedan att rivningskvarteren kallades kalbyggen. Stora hyggen i skogen kallades ju så. Fast skogsägarna gillade inte uttrycket och deras arbete med skogen nämndes i stället som föryngringsytor. Inne i staden när det gick fort med rivning och återuppbyggnad kunde ju uttrycket också gälla för kvarteren. Men när nya idéer saknades dröjde föryngringen och marken blev bara parkeringsyta.Kvarteret Lyckan mitt i stan var bland det äldsta rivningskvarteret med ett sådant öde. Större delen revs kring 1970-talet. I ägarekretsarna fanns det en del idéer om vad som kunde blir. Bostäder, butiker parkytor, idrottshall och så vidare.22-vångingshus
Lyckan var dock inte riktigt likt andra kvarter. På ett par delar av kvarteret blev gamla hus kvar. I hörnet vid Hantverkaregatan-Kristinagatan stod det in i 1990-talet kvar byggnader bortifrån förra sekelskiftet. Och inte förrän i höstas revs två hus vid Olai Kyrkogata. 1991 var det tänkt ersätta gammal bebyggelse med affärs- och bostadshus.- Kanske ett 22-vånings höghus? Fast den idén gillade inte fastighetsdirektör och kommunalråd och inte stadsantikvarien heller. Så idén blev vilande och citykvarteren vid varuhuset blev kvar i malpåse. Sedan 1995 var konsthögskolans arkitekturskola på kursbesök i stan. De sade så här om cityläget i sin rapport: "Stadsarkitekten har slutat. Det finns ingen i kommunen som har kompetens och makt att kraftfullt driva frågorna om stadens utformning". Satt fart
Men nu med kvarteret Lyckan först har Lundergs satt fart med att bygga kontors- och affärshus. Där ska bl a inrymmas statliga Transportstyrelsen. Sedan spinner Lundbergs vidare i kvarteret Spinnrocken.En mängd olika hantverksyrken fanns representerade inne i bostadskvarteren. I kvarteret Lyckan t ex ett berömt tunnbinderi, vars siste ägare var mästaren Albin Fransson. Med entré från Kristinagatan låg verkstaden en bit in på gården och där folk gärna fick komma in och se hur det gick till att bygga ihop tunnorna.I de flesta kvarteren fanns någon eller några hantverkare. Allt från skomakare, hovslagare, snickare, plåtslagare, målare, smeder, tapetserare, korgmakare, glasmästare, skyltmålare och skräddare. En del med butiker mot gatan men ofta samsades folk i bostadshus med hantverkare som hade lokaler inne i gårdarna. En del av de här hantverkarna höll sig kvar i decennier efter 1950-talet i mer eller mindre rivna kvarter tills grävskopan bankade mot väggen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om