Som många medier rapporterat om är köerna till en tid för passansökan extremt långa. Det är en konsekvens av att många har valt att skjuta på förnyandet av sitt pass under pandemin, och nu vill ut och resa igen. Och Östergötland intar jumboplatsen i landet när det gäller väntetider för passansökan. När Folkbladet söker på första lediga tid i landets län finns tider i Sörmland, Jönköping, Stockholm och flera andra län i september. Några län har första lediga tid senare under hösten men inget annat län har första lediga tid på andra sidan nyår.
– Jag börjar bli ganska desperat. Jag ska ut och resa i höst och behöver förnya passet. Jag vill få det gjort, men köerna blir bara längre och längre, säger Jesper Eriksson.
Den stora efterfrågan på passtider har också lett till en svart marknad där folk bokar upp många tider för att sen sälja vidare på exempelvis Facebook. Jesper har kollat på en del annonser av det slaget, men kan inte tänka sig att köpa en tid.
– Nej, det känns fel och omoraliskt att folk säljer sina tider, säger han.
Folkbladet frågar Ida Hallsten, gruppchef på polisen i Norrköping, om hon tycker att det är rimligt med en väntetid på nio månader för en passtid.
– Trycket är enormt och vi är givetvis inte nöjda med situationen. Vi förstår att det skapar stor frustration hos medborgare som vill ha möjlighet att ansöka om en resehandling, säger hon.
Vad gör ni för att förkorta väntetiderna?
– Vi håller på att göra inventeringar just nu, med målet att släppa fler tider.
– Det är klart att vi ser över rekrytering av personer som kan arbeta med pass. Men det tar ett tag innan de är på plats och kan köra igång. Men det pågår förbättringsåtgärder kontinuerligt.
Är det svårt att rekrytera folk?
– Nej det är det väl inte. Vi gör vårt bästa, men vi har också krav och det tar tid att få rätt grundkompetens. Det är en utbildningsperiod och tar ett tag att bli varm i kläderna och kunna ta emot en ansökan.
När det gäller försäljningen av passtider säger Ida Hallsten att polismyndigheten tillsammans med leverantören av bokningssystemet arbetar med förändringar som ska försvåra för den verksamheten.
– Bland annat kommer för- och efternamn vara obligatoriska vid bokning, men även ytterligare åtgärder är inplanerade.