Veolia har hand om tätortstrafiken i Norrköping, det vill säga både spårvagn och buss. Lingestig säger, att facket inte kan ändra något i det nu gällande tidsschemat.
- Vi har ju en tidtabell, som räcker fram till mitten av juni. Fram till dess, har vi sagt, tänker inte vi bryta sönder den. För det skulle bli alldeles för tokigt.
- Men nästa listperiod tänker vi inte godkänna med mindre än att det ser vettigare ut än idag, säger Lingestig.
Långa passI Linköping förekommer arbetspass på 11 timmar och 40 minuter. Så illa är det inte i Norrköping.
- Men en tiotimmarsdag är inte ovanlig, och där är det då max 90 minuters rast. Fast det är inte alltid, som de planerar så.
Ett problem är onekligen, att i bussförarnas ramavtal godtas upp till 13 timmars arbetsdag. I både Norrköping och Linköping är det Veolia som kör, och företaget har alltså full rätt att ta ut de långa arbetsdagarna. Det bryter mot varken lag eller avtal.
- Vi måste både jobba mot vår länshuvudman och verka för ändrad lagstiftning. Det är ju inget man gör på en rast, utan det tar sin tid.
Familjelivet- Men som det nu är, så är många av våra förare slitna. Det blir taskiga familjeliv, när man hela tiden måste sova för att orka med nästa dag. Många gånger tycker jag det är bedrövligt, säger Bo Lingestig.
I tätorten är det Veolia som svarar för kollektivtrafiken, men på landsbygden Nobina. Till skillnad från i stan förekommer där delade turer.