Lång väntetid kan ge rätt till ersättning

Har du behövt låna pengar till hyran på grund av försäkringskassans långa handläggningstider? Då kan du begära skadestånd av kassan. Räntan brukar enligt Tomas Agdalen, jurist på Riksförsäkringsverket, RFV, vara en ersättningsbar kostnad. Men bara om kassan gjort något fel.

NORRKÖPING2004-09-02 06:00
Långa väntetider behöver i sig inte vara grund för skadestånd. En lång handläggningstid kan t ex bero på att det funnits mycket att utreda i ärendet. Avgörande är om handläggningen på något sätt varit felaktig.
- Det beror från fall till fall, säger Tomas Agdalen.
Exempel på sådant som kan ersättas om försäkringskassans handläggning haft brister är räntan på pengar man tvingats låna av föräldrar eller bekanta för att kunna betala hyran. Inte själva hyran, för den skulle man betalat ändå.
Skadeståndsanspråket kan skickas till den lokala försäkringskassan eller direkt till Riksförsäkringsverkets ombudsenhet. Det är upp till den enskilde att bevisa att han eller hon förlorat pengar på att inte få sina pengar i tid.
Det är inte många som får skadestånd. Av de 395 som begärde skadestånd förra året fick 37 ersättning. Hittills i år är det sju av 261 sökande som fått ersättning.
- De flesta fall rör föräldrapenning, säger Tomas Agdalen.

Två olika fall
Tomas Agdalen ger exempel på två skadeståndsansökningar med olika utfall. En sökande beviljades 200 kronor i skadestånd för bilkostnader sedan försäkringskassan glömt att betala ut sjukpenningen och den sökande varit tvungen att snurra runt med bil till post och försäkringskassa för att få sina pengar. Bedömningen där var att kassan i samband med sitt hanterande av kontantutbetalningen osakat olägenhet.
En annan sökande begärde ersättning i form av ränta på grund av för lång handläggningstid, ca 2,5 månad, men fick avslag. I beslutet från RFV står det att det krävs "i allmänhet en betydande försening för att ett skadeståndsgrundande dröjsmål ska anses föreligga". En påtagligt bristfällig organisation kan vara en situation där det allmänna bör svara för uppkommen skada, skriver RFV, som dock konstaterar att i det här fallet var försäkringskassan tvungen att utreda flera omständigheter, och dröjsmålet ansågs därför inte oacceptabelt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om