Lång väntan på försäkringskassan
Försäkringskassan har varit utsatt för ett hårt tryck sedan i våras, efter direktiv från Riksförsäkringsverket om striktare bedömning av varje ärende. - Mitt i allt kom semesterperioden. Väntetiderna för sjukpenning ligger just nu kring två månader, säger Margaretha Bergagård, biträdande försäkringschef i Östergötland.
Har ovanligt mycket att göra. FOTO: PRESSENS BILD
Foto:
Striktare bedömning
Det som medverkat till den aktuella situationen är Riksförsäkringsverkets direktiv om en striktare bedömning där man ska gå djupare in i varje ärende. Det medför att varje ärende tar längre tid. Dessutom har personalen genomgått utbildningar under våren. Och så kom sommaren.
- Vi får lov att ta semester i juni-juli-augusti som alla andra. Vi kan inte dra in semestern.
Det går heller inte att ta in extrapersonal under sommaren.
Från gatan
- Det tar tid att lära upp folk, vi kan inte plocka in en person från gatan.
Väntetiderna för sjukpenning ligger nu på ca två månader.
- Vi ligger ungefär där, i mitten av juni, säger Margaretha Bergagård som självklart inte tycker att väntetiderna är acceptabla.
I dagsläget har 1 100 östgötar skickat in ansökningar om sjukpenning, ärenden som ska behandlas. Många ringer och frågar varför det dröjer. Handläggarna får många arga samtal.
- Det är mycket upprört. Det tar på handläggarna. De mår dåligt, säger Margaretha Bergagård.
Ond spiral
Hon förstår att folk ringer och är förbannade, det skulle hon göra själv, säger hon. Samtidigt tar alla samtalen tid från handläggarna, tid som behövs för handläggningen av ärendena.
- Det blir en ond spiral. Man hinner inte med för att telefonen ringer hela tiden.
Ett åtgärdspaket är på gång och ska förhoppningsvis ge effekt under hösten, säger hon. Exakt vad åtgärdspaketet innehåller vill hon inte gå in på. Handläggarna ska informeras först, säger hon. Det långsiktiga målet är en handläggningstid på 30 dagar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!