Tina blev skolambassadör för EU 2020, vilket var ett första steg i att Vikbolandsskolan och Kättinge skola ska bli mer internationaliserade. De har också ansökt om att bli ambassadörskola för EU.
– Som landsbygdsskola är jordbruk och skogsbruk en självklar del av vardagen för många elever och många av de beslut som rör detta fattas på EU-nivå. Att få en förståelse för EU:s arbete känns därför extra viktigt här. Vi har också en väldigt homogen elevgrupp och därför ser vi ett behov av att bli mer internationella. Vi behöver ingå i ett större sammanhang, säger Tina.
Hon har också förstått att det finns ett behov av att locka unga till att vilja jobba inom EU.
– Det finns så otroligt mycket möjligheter att komma ut i Europa och arbeta. Om vi blir ambassadörsskola får eleverna en större chans att komma ut och kanske får ett sug efter att komma vidare, säger hon.
Samtidigt har skolorna sökt och beviljats bidrag genom EU:s utbildningspolitiska program Erasmus+. Norrköpings kommun har fått ackreditering dit, vilket innebär att alla kommunala förskolor, grundskolor och gymnasieskolans teoretiska program har möjlighet att ansöka om att delta i internationella utbyten utan att behöva göra ett omfattande ansökningsförfarande. Det ökar möjligheterna för både elever och personal att delta i jobbskuggning, kurser och elevutbyten.
Tack vare bidraget kommer en grupp elever på högstadiet att få åka till Strassbourg eller Bryssel, cirka 15 elever på mellanstadiet får åka till Danmark och personal på skolornas lågstadium får åka till Island på jobbskuggning.
Vad ger det här lärarna?
– Nya erfarenheter, ett intresse för pedagogik och att vi lyfter blicken, säger Gunilla.
– Ett internationellt utbyte. När man är ute så här knyter man kontakter som kan leda till att eleverna kan skriva brev eller chatta med varandra. Det leder till språkutveckling i engelska, och inom Norden kan vi lära oss om nordiska språk, säger Tina.
När det gäller eleverna ser hon att resorna stärker barnen som individer.
– Det är en möjlighet att komma iväg och se andra skolor och andra förutsättningar. På en landbygdsskola finns det begränsningar i att träffa andra kulturer och se hur människor har det i andra länder.