Lågpris tas bort
NORRKÖPINGDen har hela tiden gått med underskott för kommunen, i år blir det till att punga ut med 4,8 milj kr.Därför försvinner lågpristaxan i kollektivtrafiken, av allt att döma, helt senast till årsskiftet.
Bakgrunden, som är ekonomisk, är redovisad flera gånger redan. Tanken, när "10 för de stora, 5 för de små" infördes i september 1999, var att fler skulle åka. På så vis skulle man, på några års sikt, kompensera de lägre biljettpriserna. Det hela skulle, så att säga, gå ihop sig på en annan nivå.
Men det gjorde det sedan aldrig.
<b>Planat ut</b>
I stället har resandeökningen planat ut på ca 8,5 procent, 7 procent lägre än vad som krävs för "break-even", som det heter när det går ihop sig.
I budgeten för i år anslog kommunen 2,2 milj kr för att täcka det förväntade underskottet. Men det räcker inte, Östgötatrafiken vill ha 4,8 milj kr. Man har visserligen tvistat om beloppet, om hur det ska beräknas. Men det hjälper inte i längden, eftersom det är Östgötatrafiken som enligt avtal har tolkningsföreträdet.
Därför föreslås kommunstyrelsen på måndag besluta om att betala de 2,6 felande miljonerna.
<b>Ska avbrytas</b>
Men det konstateras också att lågprisförsöket "överstiger det ekonomiska utrymme som står till förfogande".
Och därför ska försöket med sänkt taxa avbrytas senast från årsskiftet. Avtalet med Östgötatrafiken kan sägas upp med två månaders varsel.
Kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson konstaterar att som utvecklingen blivit så är lågprissatsningen alltför dyr.
- Egentligen hör beslutet om att upphöra med verksamheten till nästa års budget. Men vi måste ta det redan nu för att det ska hinna träda i kraft.
Det ställs också, som Folkbladet, mycket stora besparingskrav i budgeten. Att lågpristaxan, mot vilken det politiska motståndet vartefter ökat, skulle stryka med var väntat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!