Lägg märke till utropstecknet
"Upplev Norrköp!ng". Norrköping ska marknadsföras med en uppmaning att själv bilda sig en uppfattning om staden. - Det här sättet att presentera Norrköping som stad, planerar vi att använda bland annat vid infarterna till Norrköping på E 4-an och även ha med i annonsering och marknadsföring framöver, berättar Thomas Sjölander, VD för Nya Norrköping AB, marknadsföringsbolaget som ägs av Norrköpings kommun och näringslivet i Norrköping.
Här kan du uppleva Norrköpings nya varumärke, nämligen orden "Upplev Norrköp!ng", med det insprängda utropstecknet i Norrköping. FOTO: ANDREAS SKOGH
Foto:
Det nya varumärket presenterades vid en träff häromkvällen på Arbetets museum, med över 100 deltagare i form av politiker, företagare, kulturpersoner och många andra.
Långt förarbete
Kvällens presentation var frukten av ett långt förarbete, där ett 40-tal Norrköpingsbor, politiker, näringslivsrepresentanter, kulturpersoner och andra i ett antal workshops arbetat fram hur Norrköping ska marknadsföras.
Arbetsgrupperna har jobbat med frågor som mediabild, befintlig marknadsföring och visioner för framtiden. Utanför seminariesalen fanns gruppernas tankar i from av en utställning. Exempelvis en mängd löpsedlar, med lika många drömrubriker:
- Alla deltagarna har fått göra sina drömlöp och här har fantasin florerat vilt, säger Thomas Sjölander.
Och det kan man nog hålla med om, eller vad sägs om rubriker som "Bragdguldet till IFK Norrköping" och "Norrköping, Europas nya näringslivscentrum".
Stolthet och tradition
Arbetsgruppernas tankar om Norrköpings identitet presenterades även under seminariet: Bland annat att Norrköpings historia är industristaden med stolthet och tradition, att Norrköping ofta underskattas och framstår som en grå och intetsägande stad i vissa hänseenden.
Men man pekar på den positiva förmågan att utvecklas och förändras, att alltid kunna resa sig.
Enligt en annan grupp, en levande och vacker liten storstad, med ett läge i "Nordens mitt", där mångfald, lust och innovation ska spira.
<B>+ Vad är det då som gör Norrköping unikt?</B>
Deltagarna tyckte att man ska lyfta fram "kultur", "näringsliv" och "utbildning". Att vi har universitetet mitt i city och tillgång till bostad för studenterna framhölls som stora konkurrensfördelar.
- Här gäller det att många tar ansvar och lyfter fram den mångfald som finns och att man är uthållig i sitt arbete, säger Thomas Sjölander.
"Kulturstaden"
- När det gäller varumärken, menade Magnus Karlsson från Jerhammar & Co, har Norrköping marknadsförts otydligt via många olika benämningar som "Cykelstaden" "Kulturstaden" och "Sveriges renaste stad". Här gäller det att försöka koncentrera sig mera i framtiden.
Holger Tell argumenterade också för att Norrköping har en egen färg att puffa för, nämligen gult!
- Det är en varm, energisk färg, som vi bland annat har på spårvagnarna och som man bör lyfta fram i alla möjliga sammanhang, t.ex. annonsering så att man i framtiden kopplar ihop Norrköping med den positiva färgen gul och uppmaningen att uppleva staden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!