Kylan och krockar ställde in bussturer
Under torsdagen och fredagen har flera av Östgötatrafikens bussturer ställts in. Anledningen är att Busslink, som kör turerna åt Östgötatrafiken, helt enkelt saknat bussar för att trafikera turerna.
? Det är tack och lov inte så vanligt att vi ställer in helt och hållet, säger Sylvia Rydström som är informationschef på Östgötatrafiken. Men vad vi ser nu ska det rulla på som vanligt.
Det är kylan och mindre krockar i det hala väglaget i mellandagarna som gjort att flera bussar tillfälligt blivit obrukbara. Bussarna har inte kunnat repareras i den takt som de gått sönder.
? Det är den här kylan som ställt till trassel för oss, säger Bror Moqvist som är trafikområdeschef på Busslink. När det blir 20 grader kallt är det en del bussar som inte klarar detta. Det är orsaken till att det blir så mycket problem i trafiken.
Omslag i vädret och påföljande temperaturförändringar gör att det bildas kondens i de luftledningar med tryckluft som reglerar bussens bromsar och dörrar. När det sedan blir kallt fryser det i luftledningarna och bussen blir således obrukbar. Enligt Bror Moqvist kan det räcka med att en vattendroppe fryser för att täppa igen de tunna luftledningarna.
? Vi försöker att blåsa rent varje dag, men när det blir så mycket omslag i vädret räcker det ändå inte, säger Bror Moqvist.
<B>Måste reparera utomhus</B>
Något som förvärrat Busslinks situation är att en hel del av arbetet med bussarna, det gäller både tvättar och reparationer, måste ske utomhus eftersom det pågår renovering av de hallar som Busslink hyr av Norrköpings kommun. Enligt Bror Moqvist var det tänkt att renoveringen av lokalerna skulle vara klart redan i november, men försening har gjort att arbetet inte väntas vara klart förrän i maj.
? Det är en bidragande orsak till att vi har svårt att hålla fordonen i skick när vi måste jobba utomhus, säger Bror Moqvist.
Han framhåller att Busslink inte sparar några pengar på att ställa in bussturer. Det kostar istället företaget 3000 kronor i böter till Östgötatrafiken för varje inställd tur.
Men trots att vinterkyla, med låga temperaturer, inte är något ovanligt i Sverige har varken bussbolaget eller tillverkarna några bra idéer för att komma till rätta med problemet. Det är särskilt de lite äldre bussarna som får problem.
? Vi gör väl vad vi kan och vi kommer att kalla in extrapersonal i helgen för att bussarna ska gå som de ska, säger Bror Moqvist.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!