Kvarsebo - liten bygd med oväntad bredd
Kvarsebo är gammal bygd, ursprungligen befolkad av jordbrukare och fiskare. Idag har det lilla samhället, beläget 45 km från Norrköping, ca 420 invånare. Bygden har kämpat för sin skola, som kommunen lade ner men som till hösten återuppstår i fristående regi. Däremot tycks försöket att återuppliva lanthandeln ha gått i stöpet. Närmaste serviceort är Krokek, 20 km bort. Här bor alltså folk året runt, men allra flest på sommaren. Här finns också både det ena och det andra, märkvärdigast kanske den fortfarande fungerande bion i gamla IOGT-huset. I Kvarsebo finns också fler företag än man kanske skulle vänta sig, låt vara att de är tämligen små. Mest rör det sig om lantbruk. Men också verkstad, ett båtvarv, sågen, ett behandlingshem... Och så de båda företag, som vi här har valt för att spegla spännvidden i denna bygd. Ett som konstruerar och säljer via Internet, ett annat som fabricerar pall och lådor i trä. Och där det större av dem håller sig med två anställda.
Än lever Kvarsebobygden! Här finns en hel del i företagsväg, här finns kyrka, till hösten finns skola igen. Och visst kan man gå på match även i Kvarsebo. FOTO: OLA AXMAN
Foto:
KVARSEBO
<B>Halvvägs mellan Kolmårdens Djurpark och Kvarsebo samhälle finns vid högra vägkanten en oansenlig skylt med texten ERIKSSONS LÅDFABRIK.
Därinnanför ligger den också, inbäddad i grönska och med närmsta gård en bit bort. I 40 års tid har den lilla fabriken funnits här, och aldrig har den haft fler än två anställda.</B>
Här sågas och spikas allt slags emballage i trä och plywood. Inte minst har jättepallarna åt Finspångsföretaget, som numera heter Siemens, hela tiden utgjort stommen i verksamheten. Det är pallar, som ska räcka för hela turbiner.
I byggnaden närmast vägen samsas kontor och fikarum, och på gårdsplanen står en truck. Virke ligger travat, man ser uthus lite här och där. Verkstaden finns längre in på den grönskande tomten, med en rejäl skorsten mittpå. Det är en lämning från tegelfabriken, som var vad det hela började med för ett bra tag sedan.
Här har Erikssons Lådfabrik hållit till sedan början av 60-talet och genom åren samsats med lite allt möjligt. En tid byggdes här om bussar till högertrafiken. Numera används resten av byggnaden som något slags upplag.
Idag utgörs personalen av Toivo Andersson, som varit där längst, och Jimmy Svahn. Toivo berättar, att när fiskaren Evald Eriksson, Kopparbo på 50-talet drog igång fabrikationen så var det hemma i bostaden. I början gjordes också allt för hand.
Men numera har man ju maskiner. Och att det gör skillnad inses ju lätt av sådana fakta som att enbart bottenstycket i en stor pall kan innehålla 1.500 spik och väga uppemot 500 kg.
Alltid liten
En mycket liten arbetsplats har det alltså hela tiden varit.
- Jag började här 1988, efter värnplikten, säger Toivo. Min nuvarande frus bror fixade jobb åt mig här, det var vi två och så ägaren. Ibland tog man in någon extra också.
Dåvarande ägaren, det var Lars Gunnar Eriksson, son till grundaren. Första sejouren blev dock inte särskilt lång för Toivo. När det blev sämre tider i början av 90-talet sades både han och svågern upp, och Eriksson drev då fabrikationen vidare på egen hand.
Men för tre år sedan anställdes Toivo igen, och sedan dess har han tjänat sitt dagliga bröd på lådfabriken. Under en tid var han helt ensam här. Han bor i Krokek och har ungefär en mil till jobbet.
Såga och spika
- Jag börjar vid sju, då går jag runt och låser upp överallt. Under vintern sätter jag på varmluftspannan och så kompressorn, så att man får luft till maskinerna. Sen kanske jag sågar upp virke.
Såga, spika. Det handlar om lådor, om allt slags emballage, i alla tänkbara storlekar. Största kunden är alltså Siemens, men även många andra vänder sig till Erikssons lådfabrik. Polyproject i Strömsfors är en stor kund.
- Det är faktiskt rätt så varierande ändå, säger Toivo. När Whirlpool skulle flytta över en del till Kina hjälpte vi dem med emballage och packning. Vi har också hjälpt till med att packa i Norrköpings hamn.
Även när han varit helt ensam har han hållit på tiderna. Frukost i det kombinerade kontors- och fikarummet tar man mellan halv tio och tio. Lunch mellan halv ett och ett, vilket också kan passa bra eftersom det ju då är lunchtrav på TV. Ja, och sen blir det ju en kafferast också. Allt på bestämda tider.
Inte ensam
På sistone har det hänt en del med lådfabriken. Vid årsskiftet sålde Lars Gunnar Eriksson, med ålderns rätt, sin fabrik till Hans Furuheim och Anne-Mari Johansson, som även driver annan företagsamhet i Norrköping. Och sedan en tid har Toivo fått sällskap. Av Jimmy Svahn, 27-årig byggnadssnickare som fick en whiplashskada när blev påkörd bakifrån för några år sedan och sedan genomgått rehabiliteringar i arbetsförmedlingens regi.
- Ständig värk, förklarar han på vår fråga. Jag har fått vänja mig vid det, det har blivit en del av livet för mig.
Inte helt nya
Att återvända till jobb på byggen är omöjligt för honom. Nu går Jimmy arbetsträning halvtid på lådfabriken, och här ska han också jobba framöver.
- Jag vill ju jobba, det här är i alla fall ett jobb. Jag är nöjd att jag kan få jobba överhuvud taget.
Här står klyvsåg, bandsåg, långa kaparn, olika spikmaskiner. En fräs behövs också ibland; det är när det ska vara stålband runt emballaget och man då fräser spår i fötterna, som banden kan dras genom. Nytt ser det knappast ut i maskinparken. Men det är, förstår vi snart, ingen nackdel.
- Nej, skulle man sätta dit en ny maskin skulle den säkert gå sönder före den gamla, förklarar Jimmy.
Fabriken är en egen liten värld vid sidan av landsvägen. Snett emot, på andra sidan, lyser ett rosa bostadshus där hästar betar på omgivande marker.
- Det är så vi förklarar var vi finns, säger Toivo. Efter det rosa huset, att man svänger in till höger då.
<span class=Rub1>Han handlar med hela världen från sin villa
KVARSEBO
<B>För familjens skull driver Krister Wahlström sitt företag hemifrån villan i Kvarsebo. Men arbetsfältet, det är världen.
Kockums, Volvo... och drivsystem till fartyg på de världshaven m m. Med komponenter, som köps in runt hela klotet.
Uppe i 17 milj kr i årsomsättning nu, detta enmansföretag som sköts helt från Kvarsebo.</B>
Villan ligger mitt i det vårfagra lilla samhället, mellan kyrkan och skolan (som återuppstår till hösten). Kontoret återfinns i ett litet rum en trappa upp.
- Avancerad teknik till sjöfart, tung industri och mobil industri, säger Wahlström. Vi är ett litet företag ute på landet, som verkar över hela världen.
Ruljangsen sköter han sedan fyra år från detta rum, med våren i fullaste blom därutanför. M-Tech handlar med transmission, kraftöverföring. Omvandling av motoreffekt till rörelse. För sådant finns olika lösningar, som Wahlström - ingenjör i grunden - svarar för.
Till marinen
Stora projekt är det - Kockums YS 2000 ("marinens JAS-projekt"), fartyg åt Volvo, maskiner för verkstadskoncerner som Sandvik, vägfärjor för både Sverige och Norge, rullande stenkrossar, bogserspel och ankarspel åt kustbevakningens fartyg, pumpstationer för oljepipelines i Sudan... överallt behövs kraftöverföring, och just den är alltså Wahlströms grej.
39 år fyllda, bördig från Valdemarsvik, grundutbildning som ingenjör på gymnasium i Norrköping, byggde sedan på med företagsekonomi och juridik. Sistnämnda kommer också väl till pass, bland annat när man skriver kontrakt med Försvarets Materielverk.
Framgångsrikt
Krister Wahlström har ett antal år i branschen, senast som försäljningschef på ett norskägt företag i Helsingborg. Han kunde också mycket väl ha varit kvar; företaget är framgångsrikt och har nu 30-35 anställda.
Men familjen fanns ju hela tiden i Kvarsebo. Där de hamnade av ren slump för tio år sedan, de tyckte helt enkelt att både huset och miljön var perfekt. Så Wahlström flyttade hem igen år 2000 och startade sitt M-Tech.
Här invid Bråviken har han också lyckats hålla sig, mer än 35-40 resdagar har det inte behövt bli under de fyra åren. Men 17 milj kr räknar han med att omsättningen ska upp till det här verksamhetsåret.
Hela världen
I Norrköping har han A-Service, som sköter lagerhållningen åt företaget och som gör det hundraprocentigt. Dit kommer komponenterna från hela världen.
- Vi köper från Italien, USA, England, Tyskland, Polen, Japan, Holland. Och så Brasilien, de är mycket bra på motorsidan.
En del går direkt från leverantör till kund. Men det mesta går genom A-Service på Butängen i Norrköping, och dit har då Wahlström ärenden var och varannan dag. Han monterar också komponenter själv, och kontakten med lagret och personalen är också helt klart en stimulans för honom.
Inte fullt lika bra
Framgångssagan om M-Tech skulle ju då kunna visa på, att det nuförtiden minsann går lika bra att sköta en världsfirma från