Kurs i frigörande målning
I den omgjorda höladan trängs dukar och penslar med stora målardukar. Ute lyser solen på en i gräset vilande kursdeltagare. Det är kurs i frigörande målning, mitt i de djupa Vikbolandsskogarna.
Peter Ullvan från Norrköping, Joel Örell från Stockholm och Peter Lindquist som bor på den tillfälliga kursgården målar koncentrerat.
Foto:
John Övinge försöker rätta till sitt motiv efter att andra deltagare fått experimentera med målningen. Den till större delen blåfärgade målningen fick inslag av rött och gult när man tittat och målat på varandras målningar.
Ett sätt att testa sina gränser och leka med bland annat akryl- och tuschfärger.
Svårt hitta tillbaka
Med kunskap och erfarenhet ökar kravet på allt vi gör. Som vuxen kan det därför vara svårt att måla helt utan tanke på hur det bör se ut och vilka former och färger som är konventionella. Barnets frigjorda och obegränsade förmåga att måla vad den vill är ofta svårfångat för den vuxne. Men det är just det som Nirvi Bennich arbetar med i sin kurs frigörande målning.
- Men det är inte bara att måla utan också ett sätt att undersöka sig själv och delvis hitta tillbaka till barndomens känslor, berättar Nirvi Bennich som håller i kursen.
Avstressande meditation
Under fyra dagar präglas tiden av att hitta sin kreativitet och komma bort från vardagens stress och krav. Dagarna börjar och slutar med meditation, först i dansande form sedan en mer stilla variant.
- Vanligtvis har man ett mål med målningen och kreativiteten riskerar att sina ju äldre vi blir. Man vet hur ett motiv ska se ut och nöjer sig inte med något annat, meditationen är ett sätt att tömma sig på de här idéerna. Syftet är att få kontakt med det lekfulla barnet inom oss, det är som ett glömt språk, förklarar Nirvi Bennich.
Fantasiresor
I kursen ingår olika moment, bland annat att måla tillsammans två och två, fantasiresor och dels utifrån någon känsla från barndomen. Men man går även ut i skogen för att direkt kunna fånga intryck och former, förklarar Nirvi Bennich och visar upp några av sina egna alster som formligen tar andan ur betraktaren. Det är färger och former som lyser av energi. I bakgrunden ligger slumpmässigt utspridda färger som byggts upp till former i ett naturmotiv.
- Många av de här målade jag vid besök i Indien och i Japan, det är därför det är ett så exotiskt uttryck, förklarar hon.
Återvänder ofta
På Vikbolandet finns det kanske inte någon exotisk fauna men väl vårfina gullvivor och grönskande skogar som kommer att få stå som modell för inspirerade kursdeltagare. Att det var Annelund som var platsen för kursen var en tillfällighet, kursen flyttar, kan man säga, dit deltagare och lokaler finns. Men själv bor och verkar Nirvi Bennich numera i Danmark och återvänder ofta och gärna till sina hemtrakter i Östergötland.