Kungsängen stod för halva underskottet

Inte heller Norrköpings flygplats lyckades nå sitt budgeterade resultat 2003.
Underskottet slutade på 20 miljoner minus. Nio miljoner sämre än 2002, tio miljoner sämre än budget.
Och Kungsängen är dessvärre i gott sällskap.
- Alla regionala flygplatser gick med förlust. Även Arlanda och Skavsta, påpekar flygplatschefen Lars Samuelsson.

För Kungsängen fortsätter kräftgången. Underskottet förra året var 20 miljoner, nio miljoner än året innar.

För Kungsängen fortsätter kräftgången. Underskottet förra året var 20 miljoner, nio miljoner än året innar.

Foto:

NORRKÖPING2004-02-20 06:00
Förutom den minskade trafiken till Köpenhamn försvann också linjen till Arlanda som Walt Air redan för ett år sedan beslu. .tade sig för att lägga ned. Totalt minskade antalet passagerare med 37procent till 100.000.
Men bakom rörelseresultatet ligger också ett antal dyra investeringar.
- Vi har genomfört stora förändringar, byggt en anläggning för att allt incheckat bagage ska kunna röntgas. Vi har också renoverat banan och lagt ny asfalt och vi har bytt ut alla banljus. Totalt har det kostat 32 miljoner kronor, förklarar Lars Samuelsson.

Återhållsamhet
Resultatet är inte oväntat det svartaste på många år.
Och den närmaste framtiden ser nästan lika dyster ut.
I alla fall ekonomiskt.
Nästa år budgeteras med ett underskott på 16,5 miljoner kronor.
- Det beror förstås på hur trafiken utvecklas. I Sverige är utvecklingen av inrikesflyget oroande men utrikesflyget ökar. Eftersom vi i huvudsak har utrikesflyg, Visby undantaget, hoppas vi nu att trafiken ökar igen efter de senaste årens kraftiga nedgång, säger Lars Samuelsson.
Som vi skrivit om tidigare lever flera av landets mindre flygplatser farligt. Luftfartsverkets smärtgräns är snart nådd.
- Målet är att den division vi tillhör, Division Flygplatsgruppen, dit alla räknas utom Arlanda och Bromma, ska vara självfinansierad till 2007,
berättar Lars Samuelsson.
- För det krävs stor återhållsamhet med investeringar och effektiv hushållning av resurserna, både med personal och andra utgifter.

Utvärdering
Luftfartsverket ska göra en ekonomisk utvärdering av ett antal flygplatser. Metoden för den utvärderingen utvecklas med Norrköping som typfall. Sen ska metoden tillämpas på alla flygplatser från Sundsvall och söderut utom de tre stora. I beräkningarna görs även samhällsekonomiska kalkyler.
Just nu finns i alla fall inga planer på att skära ned på personal. Tvärtom.
Kungsängen får, trots lågkonjunkturen, fler anställda under 2004. Orsaken är att flygplatsen om några månader tar över brand- och räddningstjänsten i egen regi. Avtalet med kommunen upphör och den sista kullen civilpliktiga brandmän muckar.
- Vi har utbildat egen personal och eftersom de hela tiden måste vara minst fyra stycken, en insatsledare och tre brandmän, kommer skiften att bestå av fler än tidigare, förklarar flygplatschefen.
Positivt för flygplatsen blir sommarens charterprogram med tre avgångar per vecka till Mallorca, Kreta och Bulgarien. Dessutom står, som Folkbladet tidigare berättat, Norrköping som huvudort för importen av islandshästar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om