Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kungsängen slår nya bottenrekord

Lagom till kommunens övertagande av flygplatsen har Kungsängen nu slagit ett nytt bottenrekord. Jämfört med 2004, som redan det var ett riktigt dåligt år, minskade passagerarantalet i fjol med ytterligare 15 procent.

Kungsängens siffror blir bara mörkare. 2005 minskade passagerarantalet med 15 procent från 2004. Det nya bottenrekordet är förstås inget trevligt resultat för Norrköpings Kommun som nu tar över flygplatsen. Foto: Janne Forsby

Kungsängens siffror blir bara mörkare. 2005 minskade passagerarantalet med 15 procent från 2004. Det nya bottenrekordet är förstås inget trevligt resultat för Norrköpings Kommun som nu tar över flygplatsen. Foto: Janne Forsby

Foto:

NORRKÖPING2006-01-11 06:00
Allt som allt, med både linjeflyg och charter inräknat, uppgick passagerarantalet på Kungsängen i fjol till 74 214.
Mer än Kungsängen minskade bara Jönköpings flygplats. Också där har Luftfartsverket dragit sig ur.
Nedgången på Kungsängen tycks rentav accelerera. För december månad var resandesiffran hela 18 procent lägre än året före.
En egendomlighet för december är att antalet landningar på Kungsängen, i linjeflyg och charter, samtidigt faktiskt ökade med en procent.

Glest besatt
Det visar på, att planen måste ha varit klart glesare besatta än förut. Så hur stort är intresset, egentligen, för flyget från Norrköping? - det är en ödesfråga att ställa, så här inför den stundande kommunala regin.
Som helhet var 2005 annars ett bra år för flyget i Sverige. På Luftfartsverkets flygplatser ökade antalet passagerare till drygt 28 miljoner, fem procent fler än 2004. Utrikes ökade med fem procent, inrikes med fyra procent.
- Det blev en oväntat bra utveckling på passagerarsidan, vilket är mycket positivt för hela flygbranschen, säger Luftfartsverkets marknadsdirektör Dan Lundvall.
- Dessutom har antalet landningar minskat och det visar att flygbolagen numera allt oftare flyger med välfyllda plan.
Största procentuella ökningarna hade Kiruna, elva procent, följt av Umeå med nio procent. Stockholm-Bromma ökade med sju procent, Arlanda och Landvetter med vardera fem procent.

Dramatisk nedgång
Nedgången i resandet från Kungsängen har varit dramatisk. Åren 1999-2003, som var dåliga även för flyget som helhet, minskade resorna från Kungsängen avsevärt mer än rikssnittet - hela 53 procent. Utvecklingen fortsatte sedan under 2004.

Gemensam nämnare
I en utredning gjord av Luftfartsverket konstaterades, att de tre flygplatserna med de största problemen samtliga ligger inom 30 mils avstånd från Stockholm. Här har inrikesflyget konkurrerats ut av förbättrade tågförbindelser och snabba motorvägar. Tidsvinsten med flyg har minskat, samtidigt som bil- och tågresorna genomgående är billigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om