"Kunderna är oroliga"
Turbulensen kring Assa-låset Evo 2000 gör att Länsförsäkringar reagerar. I ett skarpt brev till Assa krävs att Assa "agerar kraftfullt". Brevet väntades nå Assa i går. - Jag har dyrkat upp låset själv. Det tog tre sekunder, säger Mats Olausson, chef för utveckling och service på Länsförsäkringar.
I nuläget kräver man dock inte att Assa byter ut alla aktuella lås. Orsaken är att Länsförsäkringar avvaktar ett nytt test av låset. Testet genomförs nästa vecka i samarbete med Stöldskyddsföreningen och genomförs då med det extra skyddsbleck som Assa rekommenderar att man ska montera på låset.- Om det visar sig att det här blecket som Assa vill att man monterar inte skyddar då får vi ta ny ställning i den här frågan, säger Mats Olausson som själv testat att dyrka upp låset.- Det tog tre sekunder, säger han.Folkbladet: När fick Länsförsäkringar veta om bristerna med Assa-låset?- Det var när massmedia började rapportera om det, säger Mats Olausson.Även Länsförsäkringar på regional nivå känner väl till problematiken. Ronnie Svensson, skadeförebyggare på Länsförsäkringar i Östergötland, blev förbluffad av hur enkelt låset går att öppna.Blir chockad
- Man blir ju chockad. Hela branschen och vi har rekommenderat det här låset i två-tre år. Men det är ju hos Assa problemet ligger, säger han.Länsförsäkringar kommer att bedöma varje fall enskilt om en kund med ett Assa Evo 2000-lås råkar ut för inbrott.- Det är många kunder som ringer nu och frågar vad som gäller. Han säger att grunden för försäkringsbolagen är att någon ska ha brutit sig in för att försäkringen ska gälla. I fallet med Assa Evo 2000-låset är problemet att ingen åverkan syns på lås, dörr, eller dörrkarm. Vilket öppnar dörren för försäkringsbedrägeri.- Vi kommer att se till varje enskilt fall och göra en samlad bedömning av det, säger Ronnie Svensson och menar att den som har rent mjöl i påsen inte behöver oroa sig.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!