Enligt SCB:s konsumentprisindex har priserna pÄ livsmedel och alkoholfria drycker stigit med 21 procent det senaste Äret. Inte sedan början av 1950-talet har matpriserna ökat sÄ mycket pÄ ett Är i Sverige. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har meddelat att hon ska kalla till sig livsmedelsjÀttarna för en diskussion om matpriserna.
I sociala medier mÀrks en frustration över situationen. NÀr Ica nyligen lade ut en bild pÄ en tortellinigratÀng pÄ sin Facebooksida kom kommentarerna att handla om priser istÀllet för recept. En skriver exempelvis: "Prishöjningarna Àr inte att leka med, och att Ica handlarna gÄr med rekordvinster medans vissa kÀmpar för att fÄ ihop mat till familjen Àr förjÀvligt."
â Det Ă€r trĂ„kigt, inte minst eftersom det inte stĂ€mmer. Den hĂ€r butiken har gĂ„tt med förlust i flera Ă„r. VĂ„r butik Ă€r en av fĂ„ i Sverige som Ă€r dotterbolagĂ€gda av Ica Sverige, vi kĂ€mpar hĂ„rt och jag kan inte sĂ€ga att jag skördar nĂ„gra större frukter i det hĂ€r, sĂ€ger Christian Anderstedt som driver Ica Kvantum i Mirum.
NÀr kunderna blivit mer prismedvetna pressar butiken marginalerna Ànnu hÄrdare.
â Jag kom i hit 1 maj förra Ă„ret och den hĂ€r resan pĂ„började vi redan dĂ„. Vi har Willys i samma galleria och vi mĂ„ste nĂ€rma oss dem i pris om vi ska vinna pĂ„ den lokala marknaden.
Christian Anderstedt kan inte uttala sig om hur det ser ut för Ica-handlare generellt, dÄ de allra flesta Àger sin egen butik och inte samarbetar med varandra.
Nyligen beslutade Konkurrensverket att utreda om den senaste tidens chockökningar kan hÀnga samman med en brist pÄ konkurrens. Marknaden Àr koncentrerad till ett fÄtal aktörer och det skulle kunna medföra sÄ kallad "smygflation", det vill sÀga att butikerna passar pÄ att ta mer marginal Àn vad de egentligen skulle behöva.
â Den senaste veckan har det varit en rĂ€tt provocerande debatt om att handlarna tar för sig, men vi tappar snarare marginal. Det Ă€r jĂ€tteallvarligt, sĂ€ger Anders Lindblom, vd pĂ„ Ăstenssons som driver livsmedelsbutiker runt om i Ăstergötland och som i dagarna öppnar en butik i Norrköping.
Han, precis som organisationen Livsmedelshandlarna, ser den svaga kronan som det frÀmsta skÀlet till prisökningarna.
â Valutan Ă€r jĂ€ttesvag och det drabbar oss extremt hĂ„rt. Vi importerar mycket, och sen har vi ju energi- och drivmedelspriserna utöver det.
Och hur Àr det med "smygflationen", finns det en sÄdan?
â Det stĂ€mmer inte, det Ă€r felaktigt. Sen kan ju vi inte överblicka vad grossisterna gör, de sĂ€tter priserna till oss. Men branschen kan inte ta ut de priser vi skulle behöva, vi förlorar snarare. Det Ă€r en jobbig och utmanande period.
Livsmedelshandlarna tror heller inte att för fÄ aktörer pÄ marknaden Àr problemet. Snarare tvÀrtom: "Sverige Àr en liten marknad och för att fÄ förhandlingsstyrka mot multinationella leverantörer behöver butikerna i Sverige stor volym, med en mer fragmenterad marknad hade nog livsmedelspriserna varit högre" skriver de.
Ska vi fÄ leva med de hÀr priserna eller kommer de sjunka?
â Jag hoppas verkligen de sjunker, men det Ă€r som att titta in i en kristallkula, sĂ€ger Anders Lindblom.
â Jag har sett prognoser som sĂ€ger att det peaker nu och en tid framĂ„t, men att vi ska kunna se priser som sjunker redan i Ă„r. Men det dĂ€r förĂ€ndras hela tiden.