Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kunde inte boka biljett på Kolmården trots årskort

När Ingemar Anderssons och familjen skulle boka besök på Kolmårdens djurpark med sitt årskort var det stopp. "Kvoten var fylld fick vi veta. Mycket snopet", säger han.

En familj med årskort ville boka biljett till Kolmårdens djurpark. Då fick de veta att kvoten var fylld. Inga fler med årskort fick komma in i parken just den dagen.

En familj med årskort ville boka biljett till Kolmårdens djurpark. Då fick de veta att kvoten var fylld. Inga fler med årskort fick komma in i parken just den dagen.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Norrköping2022-08-06 15:00

Norrköpingsbon Ingemar Andersson och hans familj köpte årskort för att kunna åka spontant till Kolmården under säsongen. 

– Det handlar om två tusen kronor och det är extra mycket för oss. I vår familj är båda vuxna arbetslösa. Men vi tänkte att det här ändå kunde vara något en aktivitet som vi kunde göra. Vi är hemma i Norrköping annars, säger han.

undefined
En familj med årskort ville boka biljett till Kolmårdens djurpark. Då fick de veta att kvoten var fylld. Inga fler med årskort fick komma in i parken just den dagen.

Med årskort för två vuxna och ett barn tänkte familjen ta sig ut till Kolmården en dag förra veckan. Men när de skulle boka sitt besök fick de veta att kvoten för årskort var fylld.

– Men om vi hade någon annan biljett gick det bra. Med det här går det inte att vara spontan. Då försvinner själva vitsen med årskortet, tycker jag.

Annika Troselius är informationschef på Parks and Resorts som driver Kolmårdens djurpark. Hon berättar att reglerna med förbokningar, för att begränsa antalet besökare i parken, är något man införde under pandemin och att man kommer fortsätta med det.

undefined
Annika Troselius är informationschef på Parks & Resorts. Hon beklagar att årskortskunder känner sig besvikna att de inte kunde boka biljetter. "Vi prioriterar årskortskunderna", säger hon.

– Det visade sig leda till bättre upplevelser för våra besökare. Vi gör också det här av omtanke för våra gäster, så att man som gäst ska kunna få ut mer av sitt besök. Därför behöver alla våra dagsgäster och årskortsgäster förboka sitt besök. Man kan göra det samma dag om det finns platser kvar.

Hon beklagar att det finns årskortsinnehavare som känner sig besvikna.

– Men vi vill också ha möjlighet att välkomna barn och familjer som inte har möjlighet att köpa årskort. Därför finns det biljetter avsatta varje dag för både dagsgäster och årskortsgäster, men våra biljetter för årskort kommer dock alltid att prioriteras före våra dagentrégäster, säger hon.

undefined
Årskortsfamiljen Folkbladet talat med tycker att "spontaniteten går förlorad" när man måste boka plats i förväg för ett besök.

Enligt Annika Troselius är ungefär 70 procent av de dagliga platserna reserverade för årskortsinnehavare. Det betyder att det vissa dagar kan finnas dagsbiljetter kvar, samtidigt som det inte går att boka årskortsbiljetter samma dag

– Det betyder inte att vi prioriterar dagentrégäster, bara att alla årskortsplatser redan blivit uppbokade. Vi jobbar hela tiden aktivt med biljettkategorierna. Det innebär att vi kan släppa upp ännu fler årskortsplatser om de avsatta dagbiljetterna inte blivit uppbokade, säger hon.

Ingemar Andersson är tveksam om han och familjen kommer att köpa ett årskort till nästa år.

– Vi tycker att själva vitsen, spontaniteten, har försvunnit. Då ser jag inte heller någon anledning att köpa årskort, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!