Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kunde ha blivit skräckscenario

Tills nyligen har kommunen velat kombinera ett upphöjt stationsläge med att Ostlänken-tunneln mot Linköping dras under Norr Tull. Men detta kunde inneburit rena massakern på stadsmiljön.

Michael Porath, utvecklingsansvarig för Resecentrum, ser lysande framtidsutsikter för Norrköping. Men då måste vissa skräckscenarion undvikas

Michael Porath, utvecklingsansvarig för Resecentrum, ser lysande framtidsutsikter för Norrköping. Men då måste vissa skräckscenarion undvikas

Foto: Jan Norrköping

NORRKÖPING2014-06-13 09:08

Ett stort antal byggnader måste då rivas. Norr Tull skulle troligen aldrig kunna återställas som trafikplats.

Att kombinera upphöjt stationsläge med Ostlänken-tunneln under Norr Tull skulle, enligt Trafikverkets järnvägsutredning, vara fullt möjligt. Det förordades därför också under flera år av kommunen.

Men vid närmare påseende visade sig detta alltså vara något av ett skräckscenario. Därför svängde kommunen hastigt och oväntat – offentliggjort den 23 april i år – över till att förorda Ostlänken-tunnel via Noss gamla fabriksområde.

Sedan järnvägsutredningen lades fram år 2010 har det annars varit oomstritt att det var under Norr Tull, som den sex kilometer långa tunneln mot Klinga skulle ner.

Skillnaden var "bara", att kommunen förordade upphöjt läge för plattformarna medan Trafikverket föredrog markplanet. Så låg det till, när Michael Porath i augusti i fjol trädde till som utvecklingsansvarig inom Norrköpings kommun för resecentrum.

Man kom nu att vartefter inse de hiskeliga konsekvenserna av tunnel Norr Tull. De 280 meterna från stationen skulle inte räcka till för nedfart i tunnel där. I stället måste man här ta sig bortanför Norr Tull, längre bort i Norra Promenaden.

– Vi skulle under ett antal år få en uppgrävd tunnel över hela Norr Tull, som troligen måste stängas av helt. Bebyggelsen på Norra Promenaden skulle riskera rivning i delar av kvarteren Jägaren och Oxvallen, konstaterar Michael Porath.

Konkret innebär detta byggnader bort till och med Matteusgården. Men om det här alternativet genomförts måste man också, öster om Norr Tull, riva f d Pihlska skolan med Alstoms kontor. Och dessutom hela huskomplexet i förlängningen mot Norr Tull, med den stora klädesaffären, japanska restaurangen m m.

– En del av det uppgrävda kan man däcka över, hur mycket går inte att säga idag. Men Norr Tull skulle troligen aldrig kunna återställas som trafikplats, säger Porath.

I det fortsatta arbetet med järnvägsplanen ska Trafikverket utreda tre alternativ. Två av dessa baseras på det "nya" läget för järnvägsområdet: något längre norrut i Butängen, med tunnel via Noss/Bergslagsgatan.

Det ovan beskrivna skräckscenariot är lyckligen avskrivet. Här kom Norrköpings planerare och politiker undan med blotta förskräckelsen.

Kvar finns dock det alternativ, som Trafikverket hela tiden förordat: En mindre flytt av stationsområdet åt Butängen till, fortsatt markbasering i stället för upphöjt – och tunnel under Norr Tull.

Men även med denna något enklare angörning av tunneln skulle konsekvenserna bli avsevärda, med flera byggnader rivningshotade.

– Och Norr Tull skulle vara uppgrävt i åratal, som efter ett bombnedslag, Trafikplatsen skulle troligen inte kunna återställas i det alternativet heller, säger Michael Porath.

Han är helt för den nya kombinationen med tunnel Noss/Bergslagsgatan och upphöjt stationsläge.

– Om allt detta kan genomföras, då blir det fantastiskt bra för Norrköping.

Ostlänken har nu utretts i ungefär 20 års tid, och projektet har då givetvis också allt mer konkretiserats. Att kommunen så genomgående förespråkat upphöjt läge har med kollektivtrafik och stadsutveckling att göra. Under det upphöjda järnvägsområdet skapas passager för inte minst kollektivtrafiken. Man slipper den barriär, som fortsatt markförlagd järnväg skulle utgöra gentemot det nya Butängen. Man får också perfekta angöringar för kollektivtrafiken, med hållplatser direkt under tågperrongerna och mycket snabba byten mellan buss/spårvagn och tåg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!