Leverantörer har kopplat in inkassoföretag, skickat betalningspåminnelser och till sist ansökt om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att få sina fakturor betalda av Hyresbostäder det senaste året.
Nio av tio fakturor har betalts först efter att Kronofogden hört av sig. En av räkningarna betalades 140 dagar försent, visar en granskning som Hem & Hyra gjort.
Borttappade räkningarEnligt Hyresbostäder handlar det om problem hos leverantören som scannar in bolagets fakturor.
– Vår leverantör bytte underleverantör förra året. Och vi har gått ut med adressändringen till våra entreprenörer, men i några fall har det ändå hänt att de missat ändringen och räkningar inte kommit fram till oss, säger Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder.
Eftersom fakturahanteringen sköts digitalt har även påminnelserna gått till den gamla adressen, enligt Lars Löfgren.
– Först när leverantörerna gått till Kronofogden har vi upptäckt det här och tänkt: "oj, det var konstigt", och så har vi löst det, säger han.
"Kostar pengar"För att komma tillrätta med problemet har man diskuterat möjligheten att sköta inscanningen i egen regi.
– Vi kanske måste ta hem det här och sköta det själva, men i så fall behöver vi anställa en person till och det kostar pengar. Det förs en diskussion, men inget beslut har tagits, säger Lars Löfgren.
"Dåligt"En av Hyresbostäders leverantörer som Hem & Hyra talat med fick vänta flera månader på att få betalt. Eftersom beloppet var lågt lämnades inte ärendet till Kronofogden.
– Jag skickade flera påminnelser, men de hörde inte av sig. Det är väldigt dåligt att ett så pass stort bolag inte har bättre koll, säger företagaren till Hem & Hyra.
Lars Löfgren beklagar det hela och säger att det är olyckligt att leverantörer inte fått betalt i tid.
– Det här känns inte bra. Det är viktigt att det funkar, och vi ska göra vad vi kan för att lösa det hela, säger han.