Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritiken ökar mot nya reklamkanalen

NORRKÖPING
Igår kunde Folkbladet avslöja att en ny kommersiell radiokanal närmast i smyg har börjat sända i Norrköping.
Inom mediabranschen finns aktörer som tidigare har hävdat att JFM Förvaltnings AB, som äger den nya kanalen, egentligen är en bulvan för reklamradiojätten Radio och Co. Nu höjs röster även från politiskt håll.

Norrköping2002-08-08 00:00
- Att de samarbetar med ägaren av Radio Match och Gold FM stärker indirekt misstankarna om att företaget är en bulvan för Radio och Co, säger Berndt Sköldestig, riksdagsman och distriktsordförande för socialdemokraterna i Östergötland.
Ägaren till JFM Förvaltnings AB, Mirko Kliman, som driver den nya kanalen tillbakavisade alla anklagelser om att företaget skulle vara en bulvan när Folkbladet pratade med honom under tisdagen.
- Bara för att vi är konkurrenter kan vi väl samarbeta. Jag begärde anbud från flera företag som kunde hjälpa mig med den tekniska biten och det visade sig att Radio och Co var det billigaste alternativet, sa han då.

<b>Ställer sig frågande</b>
Men Berndt Sköldestig ställer sig frågande till hur mycket Mirko Kliman egentligen betalar för det tekniska arbetet.
- Det är svårt att ta reda på, men det skulle definitivt vara intressant att veta. Det är möjligt att de har en överenskommelse som säger att Radio och Co hjälper dem med tekniken om de inte säljer någon reklam. Hur som helst blir det fel, säger han.
Den nya kanalen International FM började sända den första juli i år. Ägarna JFM Förvaltnings AB fick tillståndet genom att i sin ansökan till Radio- och TV-verket lova program som skulle innebära en kulturell mångfald och på så sätt öka integrationen i Norrköping. Men hittills har bara musik pumpats ut i etern.
- De har bara varit igång i drygt en månad så vi får väl avvakta ett tag till, men om det sedan visar sig att de inte följer sina åtaganden krävs det rejäla åtgärder, fortsätter Berndt Sköldestig.

<b>"Vansinne"</b>
Inte heller har den nya kanalen marknadsfört sig eller erbjudit företag att köpa reklamtid.
- Det är ju företagsekonomiskt vansinne, men om de anser sig kunna driva en radiokanal utan intäkter kan vi inte göra något. Men det är otroligt konstigt, konstaterar Berndt Sköldestig.
Tidigare var det så att rättigheten till frekvenserna gick till högst bjudande företag som inte redan hade en stark ställning på mediemarknaden. Men det innebar att större mediaföretag kunde anlita bulvaner för att köpa tillstånden. Det var just den problematiken som den nya tillståndsprövningen skulle åtgärda.
- Tanken var att öka mångfalden inom den kommersiella radion och den tanken är god. Men då måste man hitta ett sätt att komma åt problemen med bulvaner, förklarar Berndt Sköldestig.
- Det fanns de som varnade för just bulvaner när det nya systemet infördes och om vi inte kommer åt problemet verkar det som att det fortfarande bara är pengarna som räknas, fortsätter han.

<b>Tveksam till nya reglerna</b>
Lars-Henrik Friman, vd för Länkomedia som var ett av de företag som förlorade kampen om tillståndet till den nya frekvensen i Norrköping, är även han tveksam till det nya regelsystemet.
- Det är tydligt att Mirko Kliman är en bulvan för Radio och Co. Vi var flera mediaföretag som diskvalificerades just för att vi redan hade en del av mediamarknaden i Östergötland. Det tycker jag är okej, men då måste det gälla alla även de som använder sig av bulvaner, säger han.
- Det ska löna sig att vara ärlig annars kan vi lika gärna gå tillbaka till det gamla systemet, fortsätter Lars-Henrik Friman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!