Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritik mot Trafikverkets nya förslag

Norrköping protesterar mot Trafikverkets förslag att stationen vid Skavsta ska läggas vid en bibana när Ostlänken byggs.

Kritisk. Lars Stjernkvist (S) vill att stationen vid Skavsta ska ligga vid höghastighetsbanan, inte vid en bibana.

Kritisk. Lars Stjernkvist (S) vill att stationen vid Skavsta ska ligga vid höghastighetsbanan, inte vid en bibana.

Foto: Susanna Beskow Norgren

NORRKÖPING2017-06-29 15:00

– Vi har hela tiden tagit för givet att man bygger Ostlänken både som höghastighetsförbindelser mellan Stockholm och Göteborg och Stockholm och Malmö, men man bygger också för att underlätta den regionala trafiken i vår region, säger Lars Stjernkvist (S), ordförande i kommunstyrelsen i Norrköping.

– Då drar man banan där det finns viktiga knutpunkter, till exempel Norrköping, och Skavsta, som är en flygplats med ett par miljoner passagerare per år, ungefär tjugo gånger större än Norrköpings och Linköpings flygplatser.

– Nu har Trafikverket lagt ett förslag som innebär att man ska dra höghastighetståget en bit ifrån Skavsta flygplats. Ska man åka till Skavsta får man alltså åka med tåg som går in på en bibana, ifrån höghastighetsbanan, säger Lars Stjernkvist.

Det skulle innebära att många tåg blåser förbi Skavsta flygplats.

– Förbindelserna mellan till exempel Norrköping och Skavsta blir inte så bra som om stationen låg på höghastighetsbanan.

– Jag är förvånad över att förslaget kommer nu. Det har i och för sig funnits en diskussion hela tiden om att det är viktigt att man inte har för många stopp, utan att tågen snabbt kan ta sig från Stockholm till Göteborg.

– Men sedan jag har upplevt att under de senaste åren så har det ändå varit så att utvecklingen allt mer har gått i riktning att också tillgodose de regionala behoven.

Nyköpings kommun har reagerat mot Trafikverkets förslag, och Norrköpings och Linköpings kommuner ställer sig nu bakom Nyköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om