Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritik mot Sjöfartsinspektionen efter kollision i Göteborg

NORRKÖPING: Sjöfartsinspektionen i Norrköping får kritik och ges en del av skulden för en fartygsolycka i Göteborg, där 11 personer skadades. Enligt Statens Haverikommission har inspektionen inte vidtagit tillräckliga åtgärder trots att en liknande olycka inträffat tidigare.

Norrköping2007-10-04 13:24
Det var den 14 juli förra året som passagerarfartyget S:t Erik avgick från Lilla Bommen mot Marstrand.
Strax efter avgång skulle fartyget köra om det större fartyget Stena Danica i Göta älv.
Befälhavaren upptäckte ett mötande fartyg och insåg att det skulle bli trångt och kopplade om till backmanöver. Då stannade motorn. Befälhavaren försökte starta men det gick inte. Med ca sex knops fart rände fartyget in i en pir och passagerare kastades omkull. 11 personer skadades i olyckan. Även besättningsmän skadades.
Statens Haverikommission konstaterar i sin rapport att det var ett känt faktum att motorn kunde stanna vid backmanöver då fartyget gjorde framfart genom vattnet. Samma sak hade inträffat flera gånger tidigare och även rapporteras om till rederiet.
Sjöfartsinspektionen i Norrköping anklagas nu till viss del för olyckan. Bland annat har sjöfartsinspektionen fortsatt att utfärda certifikat till rederi och fartyg trots att fel som upptäckts i säkerhetsorganisationssystemet inte åtgärdats.
Sjöfartsinspektionen i Norrköping har inte ens brytt sig om att provköra eller granska fartyget på plats.
Nu rekommenderas Sjöfartsverket i Norrköping att vidta flera olika åtgärder för att få bukt med brister vid inspektion och krav på äldre fartyg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om