Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kritik mot farliga förare

NORRKÖPING: Motorcykelförsäljare i Norrköping är oroliga efter midsommardagens dödsolycka när en 33-årig kvinna omkom när hon körde fyrhjuling.
- Det här är i grunden ett bra fordon och vi säljer många till handikappade ungdomar. Men man måste åka försiktigt, säger Fredrik Landers på Cykel- och mc-centrum.

Viking Fredheim försäljare av fyrhjulingar på Ginotco konstaterar att fyrhjulingar har blivit ett nöjesfordon. Foto: Andreas Skogh

Viking Fredheim försäljare av fyrhjulingar på Ginotco konstaterar att fyrhjulingar har blivit ett nöjesfordon. Foto: Andreas Skogh

Foto:

Norrköping2007-06-26 06:00
Norrköpingskvinnan körde in i en tall när hon tillsammans med en 36-årig man färdades på en fyrhjuling på Håskö i Gryts skärgård utanför Valdemarsvik. Kvinnan avled omedelbart och mannen vårdas nu på sjukhus i Solna för ett komplicerat benbrott.
Fordonet, vars popularitet har ökat kraftigt på senaste tiden, har blivit ett nöjesfordon för många unga vuxna.
Medan allt fler använder fyrhjulingar har även antalet olyckor ökat. Bara under den senaste veckan har tre personer omkommit, däribland kvinnan från Norrköping.
För att få köra en fyrhjuling som moped krävs vanligt EU-mopedtillstånd. För att köra de motorcykelklassade modellerna krävs inget mc-körkort utan bara vanligt bilkörkort. Det är något som oroar Viking Fredheim, försäljare på motorcykelaffären Giantco.

Snabb utan säkerhet
- Det är annorlunda för de som är vana att köra motorcykel, men för de som tog körkort för bil när de var 18 har svårt att förstå kraften i ett sånt här fordon, säger han.
Till skillnad från en bil är fyrhjulingen gjord för att köra i terräng och accelererar snabbare i fart. Föraren och passagerarna sitter oskyddade och saknar den säkerhet som finns i bilar, som till exempel bälten, tak och airbags.
Dessutom kräver en fyrhjuling en körteknik som skiljer sig åt från såväl bil, motorcykel som moped. Fyrhjulingen är känslig i kurvor och har lätt för att välta och lämpar sig därför inte för hög hastighet.
Viking Fredheim konstaterar att fordonet nu har blivit populärt som "vuxenleksak".
- Det är som det var med vattenskotrarna i början. Folk rycks med av nyhetens behag, men har ingen koll på vad det innebär, säger han.
På Vägverket har man börjat uppmärksamma faran med fyrhjulingar och ser nu över om regelverket bör ändras.
- Nu måste vi titta på vad som krävs och vad som går att göra. Att det har skett många olyckor under midsommarhelgen kan bero på att det är en helg då det händer mycket. Det förekommer mycket alkohol och människor är oförsiktiga, säger Vägverkets presstalesman Tomas Andersson.
- Därför är det ytterst viktigt att man är försiktig och informerad innan man börjar köra, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om