Bakgrunden till det avbrutna avtalet är lång tid av strul som påverkat resenärerna med inställda och kraftigt försenade tåg. Enligt ett pressmeddelande från Mälardalstrafik har man försökt komma till rätta med problemen utan att lyckas förbättra situationen på ett tillfredsställande sätt.
Som en följd av det rivna kontraktet har Mälardalstrafik skrivit ett nytt avtal med Transdev som är skrivet på två år och som börjar gälla från den 16 juni 2024. Kontraktet kallas för ett nödkontrakt.
– Det enskilt viktigaste uppdraget Mälardalstrafik har är att säkra resenärernas pendlingsmöjligheter i Stockholm-Mälardalen. Därför har vi genomfört en grundlig översyn med våra resenärer i fokus.
Hon fortsätter:
– I god dialog med MTR har vi sett över formerna för vårt samarbete och gemensamt kommit fram till att avsluta avtalet, och tillsammans med Transdev tar vi nu nästa steg att fortsatt utveckla Mälartåg och regionaltågsresandet, säger Helena Ekroth, vd, Mälardalstrafik i ett skriftligt uttalande.
Så sent som den 30 januari meddelade Transdev att de tar över ansvaret för Östgötapendeln när Östgötatrafikens avtal med VR Sverige går ut. Det avtalet börjar gälla från 2025 och åtta år framåt. Det här betyder alltså att Transdev kommer att dominera marknaden i Östergötland under flera år.