Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kringgick monopolet - sparade 200 milj kr

NORRKÖPING
Runt 200 miljoner kronor har Luftfartsverket sparat genom att kringgå asfaltmonopolet. Genom ett avtal med det franska oljebolaget Elf kunde verket pressa priset rejält när man byggde bana 3 på Arlanda.
Det är lokaltidningen i Linköping, Corren, som undersökt kartellbildningen i asfaltbranschen.

Norrköping2002-03-14 00:00
Arlanda 3 är ett storbygge som totalt kostar ca 2..5 miljarder kronor att bygga. En stor del av den kostnaden är just asfalt, eller mera exakt bitumen. Det är bindningsmedlet som tillsammans med grus utgör själva beläggningen.
Enligt Corren är det finsk(Neste)-venezuelanska företaget Nynäs helt dominerande på bitumen-marknaden i Sverige.

<b>Fransk kontakt</b>
Luftfartsverket kunde gå förbi Nynäs tack vare att man kom i kontakt med det franska bolaget Elf med en asfaltfabrik nära Kiel i Tyskland.
Man kunde också få fram stenkross, en bristvara i Sverige. Bitumen + stenkross = asfalt.
Det här retade Nynäs som nu försökte få fram information från Luftfartsverket om det franska anbudet och varför Nynäs blivit blåsta på jätteaffären.

<b>Storförbrukare</b>
Luftfartsverket är näst Vägverket en av de absolut största förbrukarna av asfalt, även när man inte har jättebyggen som Arlanda 3. Toppbeläggningen på landets alla flygfält slukar mycket asfalt.
Luftfartsverket vägrade enligt Corren att lämna ut uppgifterna för att skydda sina egna intressen. Kammarrätten och regeringsrätten gav Luftfartsverket rätt.
Verket hävdade också att priserna på beläggningsentreprenader var för högt och att Luftfartsverket ville bredda konkurrensen.
I Arlanda-affären lyckades alltså Luftfartsverket slå hål på monopolet.
Avtalet med Elf har nu upphört. Elf är borta från den svenska marknaden.
Enligt Corren var det Vägverket som i slutänden backade ur försöket att etablera konkurrens med Nynäs genom att samarbeta med Elf i stället.
Luftfartsverket söker nya vägar att pressa sina kostnader.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!