Kreativa ungdomar fixade sommarjobben själva

"Ett blomstrande samhälle kräver initiativrika unga". Den sanningen står på de diplom som ett 20-tal gymnasieungdomar fick mottaga i går som belöning för de jobb de utfört i sommar.

Kalle Månsson och Desmond Leonard fick ta emot pris av Stefan FalkBoman från UngDrive. Kalle och Desmond hade med sitt företag Repfix den bästa sälj- och marknadsföringsstrategin, tyckte juryn. Foto: Fredrik Jonsson

Kalle Månsson och Desmond Leonard fick ta emot pris av Stefan FalkBoman från UngDrive. Kalle och Desmond hade med sitt företag Repfix den bästa sälj- och marknadsföringsstrategin, tyckte juryn. Foto: Fredrik Jonsson

Foto: Fredrik Jonson

NORRKÖPING2014-08-08 07:00

På Kårhuset Trappan avslutades igår eftermiddag ett projekt mellan Norrköpings kommun och företaget UngDrive. Det har handlat om att gymnasieungdomar, som nu ska börja årskurs två, i sommar har satsat på att utveckla egna företagsidéer. Idéerna har varit många och skiftande, från att laga mobiltelefoner till trädgårdstjänster och att sälja smarriga bakverk. Efter en inledande kickoff-vecka där ungdomarna fick lära sig företagandets grunder har de unga arbetat med sina idéer.

Bästa sälj- och marknadsföringsstrategi hade Kalle Månsson och Desmond Leonard, som ni träffat i Folkbladet för några veckor sedan. Deras idé har varit att reparera iPhones. Oftast har det handlar om att byta spruckna glas och skal.

–Det är väldigt dyrt annars, men vi har gjort det för halva priset, säger Desmond, som också fick andra pris i tävlingen om bästa säljare. Han har gillat att ha ett flexibelt jobb och välja sina arbetstider själv.

Andra vinnare var Thelma Lyama som ansågs vara den största våghalsen och Daria Hretchko som korades till bästa säljare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om