På Kårhuset Trappan avslutades igår eftermiddag ett projekt mellan Norrköpings kommun och företaget UngDrive. Det har handlat om att gymnasieungdomar, som nu ska börja årskurs två, i sommar har satsat på att utveckla egna företagsidéer. Idéerna har varit många och skiftande, från att laga mobiltelefoner till trädgårdstjänster och att sälja smarriga bakverk. Efter en inledande kickoff-vecka där ungdomarna fick lära sig företagandets grunder har de unga arbetat med sina idéer.
Bästa sälj- och marknadsföringsstrategi hade Kalle Månsson och Desmond Leonard, som ni träffat i Folkbladet för några veckor sedan. Deras idé har varit att reparera iPhones. Oftast har det handlar om att byta spruckna glas och skal.
–Det är väldigt dyrt annars, men vi har gjort det för halva priset, säger Desmond, som också fick andra pris i tävlingen om bästa säljare. Han har gillat att ha ett flexibelt jobb och välja sina arbetstider själv.
Andra vinnare var Thelma Lyama som ansågs vara den största våghalsen och Daria Hretchko som korades till bästa säljare.