Verkets bedömning, vilken Folkbladet tidigare berättat om, är att kostnaden kommer att bli mycket högre än vad budgeten på 205 miljarder kronor tillåter och inte minst skenar kostnaden för Ostlänken (den 16 mil långa sträckan mellan Linköping och Järna), enligt rapporten som presenterades i slutet av februari i år.
Ett effektivt sätt att krympa den enorma kostnaden vore att dra rälsen utanför städerna och inte igenom, vilket fick Norrköpings lokalpolitiker att gå i taket.
– Ren idioti, sa Vänsterpartiets Nicklas Lundström som sågade rapporten och förslagen.
Och det finns fler som påpekar brister i Trafikverkets skrivelse.
Inte minst har Järnvägsfrämjandet, en politisk och ekonomisk oberoende riksorganisation, kritiserat rapporten.
I ett officiellt uttalande kräver Järnvägsfrämjandet att Trafikverket petas från ansvaret för byggandet av de nya stambanorna.
"Vi kan inte kasta utredningspengar på gammal teknik. Trafikverket bör fråntas ansvaret och överlåta det till ett statligt projektbolag. Finland har gjort den lösningen för tre banor, och det har fungerat bra", skriver man bland annat.
Järnvägsfrämjandet pekar på den rapport som byggkoncernen Skanska nyligen offentliggjorde.
Skanska menar att det går att bygga höghastighetsjärnväg i Sverige betydligt snabbare än vad tidigare beräkningar har visat genom att man tänker nytt och bygger spåren på prefabricerade betongbroar i stället för på traditionella banvallar.
Andra fördelar Skanska framhåller är att byggtiden drastiskt skulle kortas.
Man har studerat liknande byggen i Asien, där framför allt Kina och Japan valt att bygga höghastighetståg på broar, upp till 20 meter ovan jord.
Metoden kallas ”viaduct structure”. Det går ut på att lägga en stor del av de 75 milen räls på så kallade landbroar med höga prefabricerade betongpelare som gjuts i fabriker längs banan.
Miljöpartiets ledamot Emma Berginger säger i en intervju med Dagens Nyheter att hon känner till Skanskas idé med betongpelare.
– Vi i Miljöpartiet har ju länge intresserat oss för denna metod och tror att den skulle kunna innebära ett mindre ingrepp i miljön, mindre barriäreffekt och ett mer tids- och kostnadseffektivt byggande. Vi har även drivit på för att Trafikverket ska titta närmare på den här tekniken.
Regeringen ska behandla ärendet med nya stambanorna i vårpropositionen i april.