Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tvist löst i ARN: Företaget uppmanas riva fakturan

Norrköpingskvinnan betalade för att få en offert på ett jobb. Men offerten uteblev. Ända skulle hon betala för tjänsten. Nu rekommenderar ARN att företaget river fakturan.

En Norrköpingskvinna fick rätt i Allmänna Reklamationsnämnden och slipper betala en faktura på drygt 2000 kronor.

En Norrköpingskvinna fick rätt i Allmänna Reklamationsnämnden och slipper betala en faktura på drygt 2000 kronor.

Foto: Henrik Montgomery/Åke Karlsson

Norrköping2023-03-17 15:00

Det var en kvinna i Norrköping som kontaktade bolaget 24 Center Sverige för att hon behövde få en offert på en rörmokare. Beskedet från företaget var att en offert kostar pengar. Den kostnad kvinnan kunde räkna med i grunden var en arbetskostnad på 1 386 kronor plus att det tillkom 690 kronor för en servicebil. Summa 2 076 kronor. Kvinnan var okej med det och en rörmokare kom till hennes hem. 

Väl på plats slog rörmokaren fast att det inte gick att ge en offert eftersom kvinnan inte gjort det förberedande arbete som krävdes. Trots detta fick hon en faktura på 2 076 kronor. Hon motsatte sig det. Men företaget stod på sig och hävdade att kvinna skulle betala fakturan. Ärendet gick till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).

Nu har ARN beslutat att man rekommenderar att företaget släpper kravet på kvinnan. I sitt beslut skriver nämnden bland annat att det faktum att bolaget inte gjorde någon offert är ett skäl bara i sig att hon inte ska betala fakturan. Man lyfter också fram att företaget har lagt till kravet om att kvinnan skulle förbereda sig inför besöket, efter att avtalet slöts.

Tommy Ekhorn är verksamhetschef för bolaget i Sverige. Han säger så här om beslutet:

– Vi har följt myndighetens beslut och strukit kundens faktura. Detta är även meddelat till kunden. Enligt oss är detta exakt varför ARN finns. Om ARN går på kundens linje så följer vi det. Inga konstigheter, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!