Det var en kvinna i Norrköping som kontaktade bolaget 24 Center Sverige för att hon behövde få en offert på en rörmokare. Beskedet från företaget var att en offert kostar pengar. Den kostnad kvinnan kunde räkna med i grunden var en arbetskostnad på 1 386 kronor plus att det tillkom 690 kronor för en servicebil. Summa 2 076 kronor. Kvinnan var okej med det och en rörmokare kom till hennes hem.
Väl på plats slog rörmokaren fast att det inte gick att ge en offert eftersom kvinnan inte gjort det förberedande arbete som krävdes. Trots detta fick hon en faktura på 2 076 kronor. Hon motsatte sig det. Men företaget stod på sig och hävdade att kvinna skulle betala fakturan. Ärendet gick till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN).
Nu har ARN beslutat att man rekommenderar att företaget släpper kravet på kvinnan. I sitt beslut skriver nämnden bland annat att det faktum att bolaget inte gjorde någon offert är ett skäl bara i sig att hon inte ska betala fakturan. Man lyfter också fram att företaget har lagt till kravet om att kvinnan skulle förbereda sig inför besöket, efter att avtalet slöts.
Tommy Ekhorn är verksamhetschef för bolaget i Sverige. Han säger så här om beslutet:
– Vi har följt myndighetens beslut och strukit kundens faktura. Detta är även meddelat till kunden. Enligt oss är detta exakt varför ARN finns. Om ARN går på kundens linje så följer vi det. Inga konstigheter, säger han.