Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Krävde 40 000 kronor för borttappade väskorna

Under en resa från Sverige till Egypten försvann Norrköpingsbons resväskor. En lång tvist med flygbolaget kan nu vara avgjord.

Mannen checkade in två väskor - som försvann någonstans mellan Stockholm och Kairo. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Mannen checkade in två väskor - som försvann någonstans mellan Stockholm och Kairo. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: PONTUS LUNDAHL

Norrköping2024-01-11 11:00

Den 4 april 2022 lämnade mannen från Norrköping in två väskor vid British Airways incheckningsdisk på Arlanda utanför Stockholm. När planet landat i Kairo och resenären förgäves sökt efter sina väskor vid bagagebandet gjordes en förlustanmälan.

Sedan dess har inte mycket hänt så mycket och väskorna får väl rimligtvis anses vara förlorade för alltid.

Norrköpingsbon begärde ersättning med 40 400 kronor till det brittiska flygbolaget. Av beloppet avser 38 800 kronor värdet av väskornas innehåll och 2 600 kronor avser väskornas värde.

Ett alldeles för högt belopp, ansåg British Airways i sin tur och svarade att man kunde betala maxbeloppet för liknande ärenden, det vill säga 17 907 kronor.

Beskedet fick den missnöjde anmälaren, som är i 50-årsåldern, att vända sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, som nu lämnat beskedet i ärendet.

ARN hänvisar till Montrealkonventionen som handlar om ersättning vid förlorat bagage. Enligt den har inte resenären rätt till högre ersättning än den som British Airways redan gått med på att betala.

"Det har inte framkommit att parterna träffat ett avtal innan bagaget lämnades in, som skulle ge (kunden) rätt till högre ersättning än vad som följer av 1 Konventionen om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter", skriver ARN.

Trots att anmälan gjordes redan för snart två år sedan har mannen från Norrköping ännu inte fått en krona i ersättning.

British Airways skrev till honom senast i maj 2023 att man haft problem med banköverföringen till Sverige.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!