Den 4 april 2022 lämnade mannen från Norrköping in två väskor vid British Airways incheckningsdisk på Arlanda utanför Stockholm. När planet landat i Kairo och resenären förgäves sökt efter sina väskor vid bagagebandet gjordes en förlustanmälan.
Sedan dess har inte mycket hänt så mycket och väskorna får väl rimligtvis anses vara förlorade för alltid.
Norrköpingsbon begärde ersättning med 40 400 kronor till det brittiska flygbolaget. Av beloppet avser 38 800 kronor värdet av väskornas innehåll och 2 600 kronor avser väskornas värde.
Ett alldeles för högt belopp, ansåg British Airways i sin tur och svarade att man kunde betala maxbeloppet för liknande ärenden, det vill säga 17 907 kronor.
Beskedet fick den missnöjde anmälaren, som är i 50-årsåldern, att vända sig till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, som nu lämnat beskedet i ärendet.
ARN hänvisar till Montrealkonventionen som handlar om ersättning vid förlorat bagage. Enligt den har inte resenären rätt till högre ersättning än den som British Airways redan gått med på att betala.
"Det har inte framkommit att parterna träffat ett avtal innan bagaget lämnades in, som skulle ge (kunden) rätt till högre ersättning än vad som följer av 1 Konventionen om vissa enhetliga regler för internationella lufttransporter", skriver ARN.
Trots att anmälan gjordes redan för snart två år sedan har mannen från Norrköping ännu inte fått en krona i ersättning.
British Airways skrev till honom senast i maj 2023 att man haft problem med banköverföringen till Sverige.