Krafttag mot båtbuset
NORRKÖPINGI helgen ska sjöpolisen tillsammans med kustbevakningen göra en omfattande insats mot trafiköverträdelser och fylleri till sjöss i Stockholms- och Östergötlandsskärgård. Men att det inte finns någon promillegräns för sjöfylleri försvårar deras arbete. Det menar Peder Thorell vid sjöpolisen i Nyköping. - Det borde fungera som det gör på land. En klar och tydlig promillegräns, säger han.
- Den enda gräns som finns nu är den som skiljer grovt sjöfylleri mot vanligt sjöfylleri. Den går vid 1,0 promille. Men vi har bara rätt att kontrollera nykterheten på en förare om denne framför båten på ett sätt som väcker vår misstanke, säger Peder Thorell.
- Det innebär i princip att en person kan vara dyngrak, bara det inte märks på deras sätt att köra båten, fortsätter han.
Sjöpolisen har länge velat haft en gräns för hur många promille en människa få ha i kroppen när man färdas till sjöss.
<b>0,2 perfekt gräns</b>
- Jag tycker att det borde fungera som på land. Föraren av ett motorburet fordon ska vara nykter. 0, 2 promille tycker jag skulle vara en perfekt gräns, förklarar Peder Thorell.
I helgen ska alltså sjöpolisen och kustbevakningen göra en insats mot onyktra och fartöverträdare till sjöss, men det alltså utan promillegräns.
- Om det fanns en gräns skulle vi kunna kontrollera nykterheten på ett bättre sätt. I helgen ska vi hålla till kring Valdemarsvik, där det är Karnebåtsfestival. Troligtvis kommer många åka in där och kanske ta ett par öl för att sedan fortsätta. Hade vi haft en gräns så skulle vi kunna testa de som är på väg ut, men som det är nu så testas folk bara när en olycka har inträffat. Det är ett stort problem, säger Peder Thorell.
<b>Laserinstrument</b>
Att samarbeta med kustbevakningen är annars en klar fördel för sjöpolisen. Eftersom de har tillgång till laserinstrument för att mäta hastigheten på båtar.
- Det är en klar fördel att ha den utrustningen. Det gör ju att vi kan komma åt också de som bara kör några knop för fort. Om vi inte skulle haft den utrustningen så skulle vi bara kunna göra uppskattningar, säger Lars Mattsson, stabschef på kustbevakningen.
Bevakningen kommerfrämst att ske vid tätorter och trånga sund där farten är begränsad. Och om man kör för fort så kan det bli dyrt. 600 kronor är den lägsta bötessumman. Därefter blir det dyrare ju fortare man kört.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!