Trots detta har kommunen alltjämt för avsikt att plocka 18 miljoner ur bolaget.
– Pappret från Holmen har varit i nedåtgående spiral i flera år. 2009 lastade vi dubbelt så mycket som nu, säger Patrik Åman, vd för Norrköpings Hamn och Stuveri.
Än värre blir det, när Holmen Paper nu stänger ner en av Bravikens pappersmaskiner. Detta slår igenom under tredje eller fjärde kvartalet, och där finns ingen återvändo. Tidningspappret är på väg ut.
Nedåt även därÄven för bensin finns, med övergången till diesel, en nedåtgående tendens. Här har hamnen också gjort ett, om än bara tillfälligt, tapp när Preem nu besiktigar sina lokala cisterner.
Nedgången för trävaror har varit stark, och det gäller då inte bara Holmens några år gamla sågverk.
– Vi hanterar trävaror alltifrån Dalarna och ner till södra Sverige, och det har varit prispress över hela marknaden. Där handlar det om konjunkturen, vi är ju väldigt byggberoende, säger Patrik Åman
Ett tapp gör hamnen även till följd av, att Fiskeby självt tagit över sin logistik. Den har hamnen hittills svarar för, även då lastningen till landtransporter.
Tappar och vinner– Där förlorar vi på årsbasis mellan fem och åtta miljoner. Men det bekymrar oss inte så mycket. Man tappar en del kunder men vinner andra, det är ju så det är, säger Åman.
Men vinstprognosen har alltså räknats ner.
– Vi känner, att den här lägre konjunkturen kommer att hålla i sig. Men det för oss viktiga är att vi följer vår affärsplan, som går från 2013 till 2020.
Det är också först vid denna något avlägsna tidpunkt, som bolaget räknar med att ha återfått sin förutvarande starka ekonomiska ställning.
Men kommunen, som genom åren hämtat bra många miljoner ur sitt hamnbolag, tänker fortsätta med detta. I år 18 miljoner, med 15,2 miljoner som utdelning och 2,8 miljoner som koncernbidrag. I fjol var det 25 miljoner, att jämföra med vinsten på 14,1 miljoner.
"En ägarfråga"Patrik Åman konstaterar, att detta är "tufft" men har i övrigt inte några synpunkter på det.
– Nej, det där är ju en ägarfråga. Vi har en välbalanserad verksamhet, med ett ganska stort eget kapital.
– I och för sig har vi ju också framför oss stora investeringar, som vi kommer att behöva pengar till. Men då får "mamma"" ställa upp och låna oss, eller om vi nu tar det genom Internbanken, säger Patrik Åman.
Med "mamma" avses Rådhusbolaget – moderbolaget i kommunkoncernen, där hamnbolaget ingår.