Frågan är om den någonsin mer startar.
Så här säger Mari Torstensson, flygplatschef i Norrköping om nedläggningsbeslutet:
– Jag är inte helt överraskad över det här beslutet, eftersom marknaden nu ser annorlunda ut, jämfört när Dat beslutade börja flyga Norrköping - Köpenhamn i fjol. Bland annat får ju Linköping Sas-flyg till Köpenhamn i april och det påverkar förstås situationen.
– Så någon ny reguljär flyglinje till Köpenhamn från Norrköping, tror jag inte på inom rimlig tid, säger hon. Däremot reguljärflyg till någon annan intressant destination söderut, tror jag låter mer rimligt att tänka sig. Men då gäller det att få något flygbolag intresserad av detta och det återstår att se.
Hoppas fortfarandeKommunalrådet Lars Stjernkvist (S) vill ha nytt Köpenhamnsflyg från Norrköping:
– Det hoppas jag verkligen, för vi behöver ha en reguljär flyglinje till Köpenhamn, säger kommunalrådet Lars Stjernkvist (S). Så den här nedläggningen känns som ett tråkigt besked. Samtidigt är jag inte helt överraskad, för det är en fruktansvärd hård konkurrens idag om flygpassagerarna. Flyglinjer kommer och går hela tiden och det sker förändringar på flygplatserna.
Men räcker det inte med Köpenhamnslinjen från Linköping, eftersom de båda flygplatserna samarbetar alltmera?
– Nej, jag hävdar att näringslivet i Norrköpingsregionen behöver ha direktlinje till Köpenhamn från Norrköping, så det kommer vi att fortsätta kämpa för.
– Det positiva är dock att chartern hela tiden ökar i Norrköping, mer än vi trodde vid den gemensamma flygutredningen vi gjorde tillsammans med Linköping. Men reguljärflyget kommer nu att sjunka under den nivå i Norrköping, som vi hade som mål.
Läs mer i fredagstidningen.