Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bilägare i anmälningsvåg mot svartlistat företag

Nästan 400 anmälningar har kommit in mot företaget Dinbilgaranti. Nu väljer Konsumentverket att gå ut med en varning för företaget. "Företaget kan skada konsumenter", säger Hans Lundin på Konsumentverket.

Konsumentverket har gått ut med en varning för företaget Dinbilgaranti. "Det är ovanligt. Men det görs när ett företag kan skada konsumenter", säger Hans Lundin, pressansvarig på Konsumentverket.

Konsumentverket har gått ut med en varning för företaget Dinbilgaranti. "Det är ovanligt. Men det görs när ett företag kan skada konsumenter", säger Hans Lundin, pressansvarig på Konsumentverket.

Foto: Patrik Lundin / SvD / TT

Norrköping2023-03-26 18:00

Företaget Dinbilgaranti är i blåsväder. Egentligen har det varit så sen halvårsskiftet 2022. Men anmälningarna till Konsumentverket har eskalerat under det här året. Runt 400 anmälningar har kommit in till myndigheten. Det är anmälningar från hela landet. Bland annat Norrköping och Linköping.

Oftast handlar anmälningarna om bolagets förrädiska marknadsföring. Det ser ut som det är en faktura som du ska betala för att förlänga garantin på din bil. Men i själva verket handlar det om ett erbjudande. Den som betalar fakturan sitter fast i ett abonnemang på ett år som kostar mellan 2 199 kronor till 3 350 kronor beroende på hur du lägger upp dina betalningar.

Nu har Konsumentverket gått ut med en varning om företaget för vilseledande marknadsföring. Det ska mycket till för att företag ska hamna på varningslistan. "För att ett bolag ska kunna hamna på listan måste det orsaka konsumenter stora problem", skriver myndigheten när man förklarar kriterierna för att kvala in på denna mindre smickrande lista. 

Så här säger Hans Lundin, pressansvarig på Konsumentverket, till Nyhetsbyrån Siren:

– Det är väldigt ovanligt att vi går ut med en sådan här varning, det görs bara när vi nått vägs ände. Det handlar om att vi gör bedömningen att ett bolag kan fortsätta att orsaka skada för konsumenter, samtidigt som våra möjligheter att driva ett ärende på rättslig väg är uttömda.

Konsumentverket har inte lyckats nå företaget bakom fakturorna som är registrerat i Storbritannien och heter European Warranties. Men tidningen Vi Bilägare lyckades komma i kontakt med en Jessica Nilsson som uppges arbeta på företagets ekonomiavdelning. Enligt henne är erbjudandet ”välformulerat och tydligt”.

I vidare mejlkonversation med tidningen är hon också frågande till hur informationen skulle vara bristfällig. "Vi jobbar ständigt med att tillmötesgå de krav som ställs på direktreklam och anser att vi uppfyller dessa krav” skriver hon.

Enligt denna Jessica Nilsson ska bolaget skicka erbjudandet till tre miljoner fordonsägare varje år och ordet "faktura" finns inte med och inte heller något förifyllt belopp.

”Med det i åtanke är antalet anmälningar ni talar om relativt lite i sammanhanget och något man bör ta hänsyn till.”, skriver hon i sin kontakt med tidningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!