Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Konsumentverket upptäckte stryprisk på Busfabriken

När Konsumentverket granskade Busfabriken i Norrköping, så upptäckte man två ställen som utgjorde en strypningsrisk och där barnens huvud och hals kunde fastna. Felen åtgärdades omgående. Samma fel upptäcktes på samtliga elva lekland som granskades i Sverige under hösten.

NORRKÖPING2011-12-14 05:53

- Det rör sig om ett konstruktionsfel från tillverkaren av lekställningen. Vi kände inte till felet. Det säger Susanne Stoltz, platschef för Busfabriken i Norrköping.

Hon får medhåll av Annika Ahlberg, projektledare till den rikstäckande marknadskontrollen av lekland, på Konsumentverket.

- Det rör sig om ett konstruktionsfel eller monteringsfel, som är svårt för lekland att upptäcka, konstaterar Annika Ahlberg.

Felet gjorde att det var lite för brett emellan och barnen kunde få in hals eller huvud om de klättrade på kryptunneln men inte genom den, betonar Susanne Stoltz.

Kameraövervakning

Annika Ahlberg och en kollega från Konsumentverket var på plats på Busfabriken i Norrköping den 25 november, då de besiktigade lekanläggningen. Förutom det allvarliga felet i två tunnlar, där hals och huvud kunde fastna, så hade man 13 synpunkter på Busfabrikens verksamhet. Det handlade om plattformar i olika nivåer, särskilt vid kanonerna, där barnen kunde ramla och slå i kanonerna. Konsumentverket efterfrågade skydd mot sådana fall. Konsumentverket hade också synpunkter på djupet i bollhavet och ansåg också att övervakningen av den större hoppborgen var bristfällig, då den ligger undanskymd, i den bortre delen av lokalen. Man efterfrågade kameraövervakning i den stora lokalen. Andra synpunkter gällde bättre skyltning, som informerade besökarna om ålders- och längdkrav.

- Men med tanke på den storlek som Busfabriken i Norrköping har, är det anmärkningsvärt med bara ett a-fel, anser Annika Ahlberg.

Besiktningsman

Detta allvarliga fel, hade kunnat undvikas om Busfabriken i Norrköping hade anlitat en certifierad besiktningsman, en gång om året, för att kontrollera konstruktionen, menar Annika Ahlberg

Ett problem som uppmärksammades i samband med marknadskontrollen är att många lekland informerar sina besökare om att, "all lek sker på egen risk", eller liknande. Konsumentverket anser inte att företag på detta sätt kan friskriva sig från ansvar.

- Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att föräldrarna har ett stort ansvar att se till att leken är säker, säger Annika Ahlberg.

Antalet lekland blir fler och fler i Sverige. I spåren av detta följer också fler olycksfall. Detta är anledningen till att Konsumentverket under hösten, har genomfört den första rikstäckande marknadskontrollen av lekland.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om