Det är ett kreativt kaos på Connys kontor. Här sitter han en del av sin arbetstid, när han gör ritningar och beräkningar över hållfasthet i olika scenkonstruktioner. Som konstruktör är man en mellanhand mellan scenografen, som har en vision, och de snickare och smeder som förverkligar scenbygget.
– Till exempel kan det vara ett husbygge där jag ska räkna ut bärigheten i golvet, jag ska se till att saker håller och att de är lätta att bygga ihop. Är det smide som ska göras så ritar jag alla ramverk till stommarna, berättar Conny.
Det är också mycket tekniskt som ska lösas. Han jobbar både med el, pneumatik och hydraulik för att få saker att hända.
– Det kan vara en motor som ska driva något framåt, bakåt eller i en vridning på scenen.
Hur kreativt skulle du säga att ditt yrke är?
– 100 procent! säger Conny och skrattar. Nej, men jättekreativt. Inget vi gör är det andra likt, det är alltid nya mått och nya förutsättningar. Det gör att det aldrig blir tråkigt, det är aldrig löpande band.
Förutom den teoretiska och arbetsledande biten jobbar Conny också praktiskt i verkstaden.
– Jag skulle säga att en tredjedel av arbetstiden är praktiskt arbete.
I snitt gör verkstaden scenbyggen till 15 produktioner om året, och det är ofta stressigt. Uppdraget kommer till dem mellan sex och två månader innan premiär.
– Vi behöver börja tillverka efter väldigt kort tid, så på en eller två veckor behöver jag ha ritningarna så pass klara att de kan börja jobba med dem.
Har du något scenbygge som du är särskilt stolt över?
– Det första jag gjorde var att hänga upp en hängbro i Bröderna Lejonhjärta, då fick vi ha en kranbil utanför för att förankra i väggen. Bron kunde sen ramla ner halvvägs, när Katla kom och rev ner den, och sen var det folk som kunde gå på den halvkraschade hängbron.
– En annan sak jag minns är när vi fick ett lok att åka mot publiken, och gav känslan av att det åkte rakt igenom dem. Ljus och ljus förstärke, och när man satt långt fram fick man verkligen känslan av att tåget rusade mot en och att man faktiskt fick ducka.
En viktig uppgift som Conny har är att göra riskbedömningar och se till att all "hängande last" som finns ovanför scenen sitter fast ordentligt.
– Hängande last kan också vara personer som flyger i olika former, det kan vara i en korg eller att man hänger i en vajer.
– Det här är en arbetsplats där det är tillåtet att gå utan hjälm under lasten, det är den enda arbetsplatsen som finns kvar som får det. Därför är allt vi hänger upp dubbelsäkrat. Även motorerna har dubbla bromsar.
Vad krävs för att bli konstruktör på teatern?
– Själv har jag fyraårig maskiningenjör som utbildning, det är en gymnasieutbildning som inte finns längre. Tyvärr är det brist på den sortens utbildningar där man får lära sig hållfasthet men inte på högskolenivå. På ett sätt är man överutbildad för det här jobbet om man är högskoleutbildad ingenjör.
Nu är Conny 67 år och har bestämt sig för att gå i pension. Det är med "skräckblandad förtjusning".
Vad har fått dig att stanna i yrket i alla år?
– Det är att det är så kreativt. Man måste vara lite tokig och gilla utmaningar. Du ska inte vara rädd för risker, men du ska inte vara dumdristig. Det är så mycket som är farligt med det vi jobbar med, det kan vara ett skäl till att få vill göra det här jobbet.