- Vår utställning är en blinkning till salongsformen, som var världens första moderna utställningsform, säger Lars-Ove Östensson, intendent på Norrköpings konstmuseum.
Precis som på gamla tiders salongsmanér har konsten hängts från golv till tak i Galleri 5. Men konsten ändå inte riktigt så komprimerad som den kunde vara förr (vilket syns i Johna Krouthéns målning Bibliotekarien EH Segersten i sitt hem från 1886).
Museets betoning på svensk modernism speglas, men här blandas friskt - historiemåleri med Göteborgskolorism och konkretism.
- Det är ett enkelt och skojigt sätt att arbeta som bjuder in till möten mellan de olika uttrycken, säger Lars-Ove Östensson.
Dynamisk utställningDet var när museets personal diskuterade vilka verk i samlingarna de har en nära relation till som fröet såddes. Bland dem som varit med och valt verk finns nu konstnärer, konstvetare, gallerister, konstföreningar och band, vilket Folkbladet redan har berättat om.
- Vi kommer låta utställningen vara dynamisk och föränderlig - och kan tänka oss att byta ut verk, säger Carin Fahlén, intendent på Konstmuseet.
Lars-Ove Östenssons personliga val är Björn Sennebys målning Sitting Bull som väckte intresset för konst när han som skolpojke besökte museet.
Carin Fahlén berättar att hon fick med sin favorit genom bandet Pegasûs val - Hans Hermanssons Söndagen den 11 september 1932.
- Den har en otrolig stämning och man kan inte låta bli att tänka på den 11 september i nutid. Motivet bjuder in till funderingar och historier kring den. Man dras till den, säger hon.
Sedan har Konstmuseet plockat in verk som bildar en stomme i salongs-idén, till exempel Nils Forsbergs historiemålning En hjältes död som konstnären fick stor framgång med just på den viktiga Parissalongen 1888.
- Parissalongen ansågs vara världens viktigaste konsthändelse. Alla konstnärer ville vara med där, det var mycket prestige och lycka i att få det, säger Lars-Ove Östensson.
Dubbla Pär ThorellMuseet har fått till en regional vridning och bland andra Stefan Teleman, Hans Åsberg och Peter Freudenthal finns representerade. En lustifikation i utställningen är dubbelexponeringen av Pär Thorell. Albert Sjöströms pappfigur visar konstnärskollegan Thorell som slänger med luggen och håller en cigarr mellan fingrarna. En bit bort hänger ett självportätt av densamme.
Under kulturnatten kommer några av de inblandade personerna till museet för att berätta om sina val. Därefter kompletteras utställningen med audioguider och personliga texter kring valen.
Vår salong pågår till den 18 november.