Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Konstmuseet visar samlingarna på salongsmanér

Vår salong - som ni vill ha det. Så kallar Konstmuseet sin egen salong, där kulturpersoner i Norrköping har fått välja ut sina favoriter i samlingarna.

Nuvarande museichefen Helena Perssons val: Kristina Abelli-Elanders "Desperate Living".

Nuvarande museichefen Helena Perssons val: Kristina Abelli-Elanders "Desperate Living".

Foto: Robert Svensson

NORRKÖPING2012-09-28 09:10

- Vår utställning är en blinkning till salongsformen, som var världens första moderna utställningsform, säger Lars-Ove Östensson, intendent på Norrköpings konstmuseum.

Precis som på gamla tiders salongsmanér har konsten hängts från golv till tak i Galleri 5. Men konsten ändå inte riktigt så komprimerad som den kunde vara förr (vilket syns i Johna Krouthéns målning Bibliotekarien EH Segersten i sitt hem från 1886).

Museets betoning på svensk modernism speglas, men här blandas friskt - historiemåleri med Göteborgskolorism och konkretism.

- Det är ett enkelt och skojigt sätt att arbeta som bjuder in till möten mellan de olika uttrycken, säger Lars-Ove Östensson.

Dynamisk utställning

Det var när museets personal diskuterade vilka verk i samlingarna de har en nära relation till som fröet såddes. Bland dem som varit med och valt verk finns nu konstnärer, konstvetare, gallerister, konstföreningar och band, vilket Folkbladet redan har berättat om.

- Vi kommer låta utställningen vara dynamisk och föränderlig - och kan tänka oss att byta ut verk, säger Carin Fahlén, intendent på Konstmuseet.

Lars-Ove Östenssons personliga val är Björn Sennebys målning Sitting Bull som väckte intresset för konst när han som skolpojke besökte museet.

Carin Fahlén berättar att hon fick med sin favorit genom bandet Pegasûs val - Hans Hermanssons Söndagen den 11 september 1932.

- Den har en otrolig stämning och man kan inte låta bli att tänka på den 11 september i nutid. Motivet bjuder in till funderingar och historier kring den. Man dras till den, säger hon.

Sedan har Konstmuseet plockat in verk som bildar en stomme i salongs-idén, till exempel Nils Forsbergs historiemålning En hjältes död som konstnären fick stor framgång med just på den viktiga Parissalongen 1888.

- Parissalongen ansågs vara världens viktigaste konsthändelse. Alla konstnärer ville vara med där, det var mycket prestige och lycka i att få det, säger Lars-Ove Östensson.

Dubbla Pär Thorell

Museet har fått till en regional vridning och bland andra Stefan Teleman, Hans Åsberg och Peter Freudenthal finns representerade. En lustifikation i utställningen är dubbelexponeringen av Pär Thorell. Albert Sjöströms pappfigur visar konstnärskollegan Thorell som slänger med luggen och håller en cigarr mellan fingrarna. En bit bort hänger ett självportätt av densamme.

Under kulturnatten kommer några av de inblandade personerna till museet för att berätta om sina val. Därefter kompletteras utställningen med audioguider och personliga texter kring valen.

Vår salong pågår till den 18 november.

Vad är Parissalongen?Parissalongen, på franska Salon de Paris, var en årlig utställning i Paris som skulle visa det nyaste inom samtidskonsten. Under perioden 1784 till 1890 var det den viktigaste konsthändelsen i världen. Mot slutet av 1800-talet uppstod det konkurrerande utställningar vilket fick salongen att minska i betydelse och sedan byta både namn och inriktning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!