Konkurrensen fick fart på kommunens fibersatsning

Norrköpings kommun har under flera år arbetat för att nå det nationella målet som innebär att 90 procent av alla hushåll och företag ska ha tillgång till fiber år 2020.

Lars Svensson.

Lars Svensson.

Foto: Matz Glimhed

NORRKÖPING2015-09-03 17:00

Nu har konkurrens från Telia satt fart på grävandet. Sedan 2011 har Norrköpings kommun arbetat med att bygga ut stamnät. Bland annat från Norrköping till Skärblacka och Vånga och från Linköpings kommun till Nyköpings kommun. Utefter dessa stamnät kan man sedan göra spridningsnät och förtäta så att man kan bygga ut till kunderna, förklarar Lars Svensson, vd för Norrköping vatten och avfall.

– Det naturliga hade varit att Telia och Scanova som äger kopparnätet hade tagit tag i frågan och stått för utbyggnaden, men eftersom ingenting hände kände kommunen att man måste göra något och det var då vi fick det här uppdraget.

Efterfrågan har enligt Lars Svensson till en början inte varit särskilt stor, men målsättningen från Norrköping vatten och avfalls sida har varit att bygga ut fiber till 2 000 kunder varje år och då gäller det kunder både i tätort och på landsbygd.

– Det stora suget efter fiber kom först någon gång omkring 2014-2015. Idag frågar ju kunderna efter fiber, det gjorde man ju inte tidigare. Sedan blev det extra upphaussat nu när Telia gick ut med en massiv kampanj. De har vilat på hanen i tio års tid och plötsligt går man in med hundratals säljare i stan och plockar kunderna.

Nu är kommunen orolig för att Telia ska ta alla lönsamma kunder och lämna de olönsamma på landsbygden kvar.

– För att det ska vara en god ekonomi för kommunen krävs en lagom blandning av kunder i tätort och på landsbygd. Därför går vi nu ut till allmänheten med en annonskampanj där vi förklarar hur vi arbetar. Alla kommer att få möjlighet att koppla upp sig på fiber bara de ger sig till tåls, säger Lars Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om