”Vi börjar med arga katten och arga hunden! Mitt under en lektion på kommunala Vitalisskolan i Trosa står barnen i en sjätteklass på alla fyra på golvet och böjer ryggen upp och ner. Det är en så kallad långsam smart hjärnrörelse, hämtad från pseudovetenskapen kommunikologi”. Genom att göra dessa rörelser ska barnen får ett annat liv, både hälsomässigt, kreativitetsmässigt och inlärningsmässigt. Dessutom ska de bli smartare.
Ja, så börjar Vetenskapsradions program där man granskar pseudovetenskapen kommunikologi. Folkbladet skrev i början av veckan att Norrköpings kommun är den kommun i Sverige som lägger mest pengar, flera miljoner kronor, på utbildningar för sina anställda inom kommunikologi, en studie som bland annat menar att vissa långsamma kroppsrörelser leder till högre intelligens.
Men metoden sågas av forskare, som är kritiska till att kommuner lägger skattemiljoner på något så ovetenskapligt.
– Vi använder så mycket skattepengar till den här typen av metoder och där vi ofta frångår den försiktighetsprincip som vi generellt har i landet, säger Mattias Lundberg, legitimerad psykolog och forskare på Umeå universitet till Vetenskapsradion.
Hans Revenhorn, chef på stadsbyggnadskontoret, har dock uttalat sitt stöd för utbildningarna och sade till Vetenskapsradion att "vi vet vad vi vill uppnå och det har vi ju uppnått". En person som gått kursen bekräftar hans uttalande för Folkbladet och säger att det var ett bra innehåll, och att "de inte fick krypa runt på golvet".
Ytterligare granskning visar att flera skolor i landet använder sig av liknande idéer i sin undervisning. Eleverna får göra speciella så kallade ”långsamma smarta hjärnrörelser” som ska förbättra inlärningen av matematik och läsförståelse. Något som alltså modern hjärnforskning avvisar som direkt felaktigt.
Birgitta Larsson är barn- och ungdomschef i Norrköpings kommun. Fram till i måndags hade hon aldrig hört talas om ordet kommunikologi. Än mindre att det skulle användas som inslag i kommunens skolor. Efter att media tagit upp de olika uppfattningarna om kommunikologi, har man börjat gå igenom fakturor och upphandlingar, berättar hon.
– Visserligen är rektor ansvarig på respektive skola för hur man bedriver undervisningen. Men det finns en tydlighet från skollagen och en förordning om att skolans verksamhet ska bygga på vetenskaplig grund, säger hon.
Men ni har ingen policy över vilka metoder och inte som är tillåtna i undervisningen?
– Nej, men kommer det till vår kännedom att någon skola går utanför de här ramarna, att det saknas en beprövad erfarenhet av vetenskaplig grund, tar vi en diskussion med rektor. Sedan kan vi fatta ett beslut om en gemensam policy.
– Men jag känner inte till om det förekommer hos oss, avslutar hon.