Kommunens kompletteringstrafik väcker ilska
NORRKÖPINGKompletteringstrafiken väcker ilska. En kvinna i Svärtinge-trakten berättar att hon skulle till Norrköping, blev körd till hållplats i Kvillinge, medan taxin fortsatte åt samma håll ? tom.
Boende i exempelvis Kimstad- och Svärtingeområdet kan få skjuts till närmaste hållplats och får sedan ta bussen till Norrköping. Sedan fortsätter taxin utan passagerare, oavsett om de ska vidare åt samma håll.
<B>? Varför kan passageraren inte åka med om de ska åt samma håll?</B>
- Beställningen bara gäller fram till hållplatsen. Sedan kan taxin ta andra uppdrag och det är inte säkert att den ska till samma ställe. Taxin vill också ha betalt. Vill man åka längre så får man göra en egen beställning och betala själv, säger Mikael Appelberg, trafikplanerare på Norrköpings kommun.
I Norrköpings kommun gäller grundregeln är att om det finns ett större serviceområde i närheten blir man skjutsad dit. Tanken med kompletteringstrafiken är att de boende ska kunna uträtta ärenden som inköp eller läkarbesök.
- Det är ett visst mått av överservice. Vi är bara skyldiga att skjutsa till ordinarie linjetrafik, säger Mikael Appelberg.
Kompletteringstrafiken finns i första hand till för permanentboende, men i mån av plats får den utnyttjas även av tillfälligt boende.
- Den är inte speciellt väl utnyttjad. Det finns nästan alltid plats, så i princip kan alla som behöver utnyttja den göra det.
Mikael Appelberg tycker att kompletteringstrafiken fungerar bättre efter sommarens tidtabellskifte.
- Turerna har fördubblats. Förut gick en tur på förmiddagen och en på eftermiddagen. Många tyckte att det var ett problem att behöva vara borta så länge. Nu går det så gott som alltid två turer både på för- och eftermiddag, säger Mikael Appelberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!