Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen riskerar miljonvite för brister i hemtjänst

Under flera års tid har Inspektionen för vård och omsorg konstaterat samma missförhållanden på hemtjänstenheten – som inte rättas till. Myndigheten har nu ställt ett ultimatum till kommunen: åtgärda bristerna eller betala en miljon kronor i vite.

IVO har under flera års tid kritiserat kommunens styrning och ledning av hemtjänsten. (Personerna på bilden arbetar inte på den aktuella hemtjänstenheten).

IVO har under flera års tid kritiserat kommunens styrning och ledning av hemtjänsten. (Personerna på bilden arbetar inte på den aktuella hemtjänstenheten).

Foto: Sarah Olsson

Norrköping2020-05-08 15:00

Vårdtagare har blivit utan mat och inte fått sina mediciner. Personalen saknar kunskap om grundläggande omvårdnad och "straffar" varandra genom att inte utföra uppgifter. Personal som saknar delegation att ge medicin har ändå delat ut läkemedel och vårdplaner har inte följts. Både anhöriga och vårdtagare har uttryckt stor oro och otrygghet med insatserna.

Bristerna på hemtjänstenheten i Norrköping har varit så pass omfattande och allvarliga att Inspektionen för vård och omsorg, IVO, i höstas inledde en tillsyn. För trots att kommunen genomfört både en lex Maria- och en lex Sarah-utredning har bristerna gällande mat, läkemedel och arbetssätt kvarstått. Det har dessutom pågått i flera år – två år tidigare visade en annan lex Sarah-utredning på liknande brister på enheten.

Men det finns även generella problem med hemtjänsten i Norrköping, anser IVO. De handlar om att ansvariga på högre nivå inte styr och leder verksamheten som de ska. För två år sedan startade myndigheten en stor granskning av bland annat hemtjänsten och hemsjukvården i Norrköping efter att många anmälningar pekade på samma problem. IVO konstaterade då att kommunen inte lyckas komma tillrätta med bristerna och har därför fortfarande en särskild utredare som samlar alla anmälningar och klagomål mot Norrköpings kommun. Även förra året inkom ett flertal nya ärenden. Under ett dialogmöte med representanter från den aktuella enheten i november ansåg IVO också att man fick sin bild bekräftad av att det fortsatt brister vad gäller styrning och ledning.

Med bakgrund i detta och att bristerna på enheten är så pass allvarliga att de riskerar vårdtagarnas liv och hälsa ställde myndigheten i februari ett ultimatum: åtgärda bristerna eller betala en miljon kronor i vite. Kommunen hade först fram till den 5 maj på sig att genomföra åtgärderna, men detta har flyttats fram till den 15 oktober på grund av coronapandemin.

– Vitesföreläggandet rör bara den här enheten, men det finns en viss koppling till det vi fortfarande granskar i kommunen med ledning och styrning, säger Lennart Pettersson, enhetschef för IVO:s hälso- och sjukvårdsenhet vid avdelning sydöst.

Olle Vikmång (S) är ordförande i vård- och omsorgsnämnden. Hans bild av hemtjänsten i Norrköping är att den i grund och botten är bra och välfungerande, men han håller med om de brister IVO konstaterar och säger att det sker ett förbättringsarbete. Han anser inte att det handlar om att hemtjänsten får för lite pengar.

– Jag tror ändå att vi har tillräckliga resurser. De missförhållanden vi sett nu beror inte på resurser, utan en kombination av en osund kultur i personalgruppen, bristande kompetens och ledarskap och otillräckliga rutiner. Jag förnekar inte att det finns problem, men i det här fallet är resurser inte orsaken.

Att nämnden, som det framgår i utredningen, inte skulle ha visat cheferna förståelse eller gett dem rätt förutsättningar att genomföra åtgärderna på enheten, ställer han sig oförstående till.

– När den här typen av ärenden kommer upp till nämnd redovisar verksamheten vilka åtgärder de sätter in och mig veterligen har nämnden aldrig protesterat eller varit inne och petat i det. Men vi behöver bli bättre på att få tillbaka uppföljningen på åtgärderna.

Nu riskerar ni vite på en miljon för att åtgärderna inte vidtagits, vad tänker du om det?

– Det är klart att det är ett misslyckande för oss. Det finns liksom inga ursäkter, möjligen förklaringar. Nu är det upp till bevis att vi ska göra allt vi kan för att inte få det där vitet.

Är det först nu när ni hotas med vite som ni ska göra allt ni kan?

– Nej, det är inte vitet som gjort att man börjat jobba med det här. Det här arbetet med åtgärdsplaner är ju redan påbörjat och de signaler jag fått från ansvariga är att man ser en positiv utveckling.

Det var ju bland annat anhöriga som larmade om missarna av mat, mediciner och duschning, vad säger du till dem?

– Såklart måste jag först och främst beklaga, det här ska inte få inträffa. Jag vill också uttrycka tacksamhet över att de gått vidare och slagit larm och försäkra dem om att vi nu gör allt vi kan för att det här inte ska upprepas. Verksamheten jobbar aktivt med att förbättra det här.

Äldreomsorg i Norrköping

2019 hade drygt 2 000 personer som är 65 år och äldre hemtjänst i Norrköping. Av dessa var 65 procent kvinnor och 35 procent män.

2018 infördes "Eget val" som innebär att det även går att välja en privat hemtjänstsutförare. I Norrköping finns nu tre privata utförare.

Drygt 1 200 personer över 65 år i Norrköping bodde år 2019 på äldreboende.

Undersköterskor inom hemtjänst, hemsjukvård och äldreboende var år 2018 det vanligaste yrket i Sverige. 91 procent av dessa var kvinnor och 9 procent var män.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!