Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kommunen räknar med 13 milj back för Kungsängen

Kommunen räknar med, att Kungsängen nästa år kommer att gå med 13,2 milj kr i underskott.
Som då Norrköpings kommun själv får svara för.
Övertagandet av flygplatsdriften ska ske från den 1 april.

NORRKÖPING2005-11-04 06:00
Själva anläggningarna tas över från årsskiftet. Driftspersonalen kommer kommunen att hyra från Luftfartsverket.
I den tjänsteskrivelse, som ska upp i kommunstyrelsen på måndag, görs en analys av hur Norrköpings kommun ska agera med den egna flygplats, som man alltså nästa år kommer att ha på halsen.
Det är själva övertagandet, som det ska tas ställning till.
Från kommunstyrelsen kommer frågan sedan att gå vidare för avgörande i kommunfullmäktige. Där det, kan redan fastslås, kommer att bli klar majoritet för övertagandet.

Negativa följder
Som allmänt ses som ofrånkomligt, med tanke på vilka negativa konsekvenser en nedläggning av flygplatsen skulle få för framför allt näringslivet.
"Bilden av Norrköping som ett transport- och logistikcentrum skulle lida en allvarlig prestigeförlust", som det heter i tjänsteskrivelsen.

Problem finns
Men det framgår också, att övertagandet har sina problem.
Sedan SAS i oktober 2002 slutade flyga från Kungsängen har resandet till Köpenhamn minskat från ca 98.000 till dagens ca 36.500, dvs med 63 procent.
Och medan sammanlagda antalet passagerare år 2001 uppgick till över 203.000 beräknas årets antal bli bara ca 78.500 (varav ca 42.000 charterresenärer).
Till problemen hör, konstateras det, att priset är för högt och tidtabellen för opraktisk. Det är detta man nu i kommunens regi måste ta och ändra på, så att man kan "finna en flygprodukt som kan erbjuda flygtrafik som är anpassad till marknadens behov och till konkurrenskraftiga priser".
Den stora, och i längden helt avgörande, frågan är ju då vad detta kan komma att kosta Norrköpings kommun - som ju ensam står där med det underskott, som alla inser att det kommer att bli.

Kan minskas
I tjänsteskrivelsen görs bedömningen att de senaste årens årliga underskott på över 20 milj kr kan minskas, eftersom overhead- och kapitalkostnader bedöms bli lägre efter kommunens övertagande. (Så t ex övertar man ju för summa en krona anläggningar som, med tillhörande utrustning, värderas till ca 40 milj kr.)
Kalkylen landar då på 13,2 milj kr back för år 2006. Till detta första års underskott finns då, som god hjälp, de 10 milj kr som Luftfartsverket i samband med överlåtelsen lämnar som ett engångs driftsstöd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om