Norrköpings kommun får varje år in runt elva miljoner kronor av bilister som fått parkeringsböter på kommunens parkeringsplatser City-P.
- Om alla betalade sina böter hade kommunens intäkter varit ungefär en halv miljon kronor mer, säger Jan Ovinder.
Men det är långt ifrån alla som betalar för sina parkeringssynder.
- Mellan tio och 15 procent struntar i att betala böterna, fortsätter Jan Ovinder.
Ofta handlar det om samma personer.
- Våra parkeringsvakter känner mycket väl till dem.
Felparkerarna, som har satt det här i system, är ofta inte ett dugg generade över vad de håller på med.
Kan inget göra
- Det är nästan så de blir lite halvkompisar med parkeringsvakterna. De ler, tar lappen och åker därifrån. Och vakterna vet att de aldrig någonsin kommer att betala sin bot.
- Vi är bakbundna av dagens lagstiftning och kan inte göra något åt det här, säger Jan Ovinder.
I går berättade Folkbladet att det förekommer bilmålvakter även i Norrköping. Det här är inga nyheter för kommunens parkeringschef.
- Visst vet vi om det men det är inget mega-problem här, jämfört med till exempel Malmö, där det finns personer som, enligt registret, äger tusentals bilar.
I Norrköping finns det ett tiotal personer som brukar parkera fel på City P-parkeringarna och som aldrig betalar sina böter. Enligt Jan Ovinder är det inte ovanligt att dessa personer äger mellan fem och tio bilar.
Stora problem
Kronofogden har stora problem att driva in de obetalda parkeringsskulderna eftersom det inte är bilägaren, eller den som är registrerad som ägare, som är den faktiska ägaren till bilen. Det är därför omöjligt att ta en bil, vars ägare har stora parkeringsskulder, om bilen ägs av en bilmålvakt.
Kronofogden har tillsammans med Transportstyrelsen lämnat in ett lagförslag som ska sätta stopp för de så kallade bilmålvakterna.
- Det hade ju varit bra om man kunde få omhänderta ett fordon som har stora parkeringsskulder, säger Jan Ovinder.
Om inte Kronofogden lyckas driva in skulderna så preskriberas de efter fem år.