Ett kajdäck på pålar har uppförts som dels ska rymma kajbyggnaden och dels utgöra landfäste för den nya gång- och cykelbron över Strömmen.
Kajbyggnaden är en viktig märkesbyggnad för Inre hamnen och utgör tillsammans med bron en entré till området och en koppling till Syltenområdet. Det fanns ett marköverlåtelseavtal med Brygghuset AB, som nu valt att inte genomföra affären.
– Brygghuset AB är ett samarbetsbolag där vi och tre andra fastighetsägare gick ihop. De andra tre var Slättö Förvaltning, Mannersons Fastigheter AB och Magnentus, berättar Lars Löfgren, marknadschef vid Hyresbostäder.
Alla tre utom Magnentus är också fastighetsägare i Inre hamnen på norra sidan. Just på ön är det de tre som blivit tilldelade byggrätter och har extra intresse av att det blir bra runtomkring när man etablerar bostäder här.
– Så vi lade in en intresseanmälan om den byggrätten, som tidigare återlämnats av en annan aktör. Vi lade in en ansökan om att vi var intresserade av den, vilket vi var – då. Men sedan har ju världen hänt, under den här resan, med rätt höga kostnadsökningar, och dessutom har vi inte kunnat hitta intäkter i den verksamheten, alltså lokalhyresgäster, som motsvarar de kostnader som det handlar om.
– Med negativt kassaflöde och med fokus på alla de byggprojekt som vi har åtagit oss att genomföra i Inre hamnen så sa vi att vi kommer inte att kunna genomföra det här som det är tänkt så då lämnar vi tillbaka det, säger Lars Löfgren, som menar att det var schysstast då kommunen behöver komma i gång med bygget.
– Brygghuset är tänkt för restaurangverksamhet, offentlig verksamhet, ett besöksmål. Det blir en del av gång- och cykelbron. Den är superviktig för ön, men även vi behöver göra prioriteringar. Och i valet mellan att fullt ut genomföra riktigt bra bostäder i de projekt vi har och så sedan lägga på det här så fungerar inte det, som det ser ut nu.
– Vårt fokus ligger i de bostadsutvecklingsprojekt vi har där. Det här var lite grädde på moset, och det avstår vi från nu. Det är ett tecken i tiden. Det är jättesynd att vi fyra i bolaget behöver välja den vägen.
Förslaget inför samhällsplaneringsnämnden är att kommunen ska genomföra och upphandla byggnationen av kajbyggnaden i egen regi. Kostnaden ska belasta exploateringsprojektet Inre hamnen. Byggnationen kan ske med start hösten 2023. Byggnaden föreslås att till en början användas som informationscenter för omvandlingsområdena, för att senare ställas om till restaurang/kafé.
Vad det skulle kosta att bygga den är i dagsläget oklart. En kostnadsuppskattning ska tas fram i samband med att man tar fram konstruktionshandlingar. Världsläget som påverkar kommunens ekonomi gör att man tittar en gång till på allting, säger Reidar Svedahl (L), ordförande i nämnden, men:
– Inre hamnen är någonting som kommer att bli jätteviktigt för Norrköpings image, så vi vill ju att det ska bli jättebra, både för dem som bor där, och för de Norrköpingsbor som inte bor där men som vi tror kommer att vilja gå dit, men också besökare.
– Vi vill att det ska bli visuellt vackert, för det påverkar värdet av Inre hamnens alla andra fastigheter. Om vi inte gör det här snyggt så sparar vi lite pengar, men vi förlorar mycket i helheten på ett jätteprojekt, säger Svedahl.